dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Kukko, Lotta | |
dc.contributor.author | Nurmi, Ella | |
dc.date.accessioned | 2022-06-01T06:33:09Z | |
dc.date.available | 2022-06-01T06:33:09Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81389 | |
dc.description.abstract | Maaliskuussa 2020 koronapandemia pakotti koulut siirtymään etäopetukseen ja
koulunkäynti nousi julkiseen keskusteluun myös mediassa. Mediatekstit rakentavat sosiaalista todellisuutta ja voivat luoda oletuksia opettajista ja odotuksia heidän työnsä merkityksestä. Nämä oletukset ja odotukset voivat vaikuttaa opettajien toimintaan, koulutuksen sisältöihin ja käytäntöihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten opettajan työtä kuvattiin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa koronapandemian alkuvaiheessa. Tutkimuskysymykset ovat: Mitä opettajista ja opettajan työstä kirjoitettiin koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa? Mitä odotuksia
opettajille ja heidän työlleen asetettiin ja millaisia oletuksia heidän työstään tehtiin koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa?
Tutkimus on laadullinen ja analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimuksen aineisto koostuu 61:stä Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksesta, jotka koskevat koulunkäyntiä perusasteella koronapandemian aikana ja jotka on julkaistu kevään ja kesän 2020 aikana. Kirjoituksista 24 on opetushenkilöstön kirjoittamia.
Opettajia ja heidän työtään kuvattiin Helsingin Sanomien mielipidepalstalla viiden
teeman alla, joista työn sisältö oli selvästi suurin. Muut teemat olivat etäopetukseen siirtyminen ja digiloikka, arvostus ja palaute, hyvinvointi sekä ennen kriisiä ja kriisin jälkeen. Teemojen sisällä esiintyi koulun tarkoitukseen, opetuksen sisältöön ja opetuksen ja oppimisen vastuuseen kohdistuvia oletuksia ja odotuksia.
Mielipidekirjoituksissa opettajan työ näyttäytyi mukautuvana, vastuullisena,
raskaana, aikaa vievänä ja yhteiskunnallisesti tärkeänä. Uuden ja yllättävän tilanteen aiheuttama hämmennys ja epätietoisuus näkyi aineistossa. Koulun tehtävää kuvailtiin monitahoiseksi: opettaminen, kasvattaminen ja kokonaisvaltainen hyvinvointi olivat kirjoitusten keskiössä. Kirjoituksissa tuotiin esiin opettajien ja koulun kantaneen vastuuta opetuksesta, mutta korostettiin myös vanhempien kasvanutta roolia oppilaiden oppimisen tukemisessa. Mielipidekirjoitukset loivat odotuksia siitä, että koulun tulisi olla muuttumaton ja turvallinen paikka, myös keskellä kriisiä. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | opettajan työ | |
dc.subject.other | covid-19 pandemia | |
dc.title | Opettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206013013 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>. | fi |
dc.rights.accessrights | <br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials. | en |
dc.type.okm | G2 | |