Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorKukko, Lotta
dc.contributor.authorNurmi, Ella
dc.date.accessioned2022-06-01T06:33:09Z
dc.date.available2022-06-01T06:33:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81389
dc.description.abstractMaaliskuussa 2020 koronapandemia pakotti koulut siirtymään etäopetukseen ja koulunkäynti nousi julkiseen keskusteluun myös mediassa. Mediatekstit rakentavat sosiaalista todellisuutta ja voivat luoda oletuksia opettajista ja odotuksia heidän työnsä merkityksestä. Nämä oletukset ja odotukset voivat vaikuttaa opettajien toimintaan, koulutuksen sisältöihin ja käytäntöihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten opettajan työtä kuvattiin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa koronapandemian alkuvaiheessa. Tutkimuskysymykset ovat: Mitä opettajista ja opettajan työstä kirjoitettiin koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa? Mitä odotuksia opettajille ja heidän työlleen asetettiin ja millaisia oletuksia heidän työstään tehtiin koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa? Tutkimus on laadullinen ja analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineisto koostuu 61:stä Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksesta, jotka koskevat koulunkäyntiä perusasteella koronapandemian aikana ja jotka on julkaistu kevään ja kesän 2020 aikana. Kirjoituksista 24 on opetushenkilöstön kirjoittamia. Opettajia ja heidän työtään kuvattiin Helsingin Sanomien mielipidepalstalla viiden teeman alla, joista työn sisältö oli selvästi suurin. Muut teemat olivat etäopetukseen siirtyminen ja digiloikka, arvostus ja palaute, hyvinvointi sekä ennen kriisiä ja kriisin jälkeen. Teemojen sisällä esiintyi koulun tarkoitukseen, opetuksen sisältöön ja opetuksen ja oppimisen vastuuseen kohdistuvia oletuksia ja odotuksia. Mielipidekirjoituksissa opettajan työ näyttäytyi mukautuvana, vastuullisena, raskaana, aikaa vievänä ja yhteiskunnallisesti tärkeänä. Uuden ja yllättävän tilanteen aiheuttama hämmennys ja epätietoisuus näkyi aineistossa. Koulun tehtävää kuvailtiin monitahoiseksi: opettaminen, kasvattaminen ja kokonaisvaltainen hyvinvointi olivat kirjoitusten keskiössä. Kirjoituksissa tuotiin esiin opettajien ja koulun kantaneen vastuuta opetuksesta, mutta korostettiin myös vanhempien kasvanutta roolia oppilaiden oppimisen tukemisessa. Mielipidekirjoitukset loivat odotuksia siitä, että koulun tulisi olla muuttumaton ja turvallinen paikka, myös keskellä kriisiä.fi
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropettajan työ
dc.subject.othercovid-19 pandemia
dc.titleOpettajan työ Helsingin Sanomien koronakevättä 2020 koskevissa mielipidekirjoituksissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206013013
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>.fi
dc.rights.accessrights<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot