Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuotari, Pertti
dc.contributor.authorSeppälä, Armi
dc.date.accessioned2022-05-31T12:46:29Z
dc.date.available2022-05-31T12:46:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81377
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli selvittää millaista tukea urheilulukiolaiset kokevat saavansa sosiaaliselta lähipiiriltään; vanhemmilta, valmentajalta ja ystäviltä. Lisäksi selvitettiin urheilijan sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteyttä urheilijan motivaatioon; sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon sekä amotivaatioon. Tutkimuksen kohteena olivat sähköiseen kyselyyn vastanneet 13 urheilulukion opiskelijat Suomessa (n=913). Urheilijoiden motivaatiota mitattiin Sport Motivation Scale (SMS) -mittarilla, vanhempien osoittamaa tukea Parental Involvement Sport Questionnaire (PISQ) -mittarilla sekä valmentajan ja ystävien osoittamaa tukea LIITU-tutkimuksessa käytetyillä mittareilla. Kyselyaineistoa analysoitiin kuvailemalla keskiarvoja ja -hajontoja, riippumattomien otosten t-testillä ja lineaarisen regressiomallin avulla. Urheilulukiolaiset kokivat saavansa tukea urheiluharrastukselleen sosiaaliselta lähipiiriltään. Vanhemmilta koettiin saavan eniten henkistä tukea, valmentajilta asiantuntijan tukea ja ystäviltä henkistä tukea sekä yhdessä liikunnan harrastamista. Tutkielman tulosten mukaan niin vanhempien, valmentajien kuin ystävien tuki kasvatti urheilijan sisäistä motivaatiota. Vanhempien osoittamalla tuella havaittiin myös yhteys urheilijan ulkoiseen motivaatioon, sillä urheilijat olivat sitä vähemmän ulkoisesti motivoituneita, mitä enemmän he saivat vanhemmiltaan tukea. Sen sijaan ystävien osoittama tuki kasvatti urheilijan ulkoista motivaatiota. Urheilijoilla esiintyi sitä vähemmän amotivaatiota, mitä suuremman tuen he saivat vanhemmiltaan ja valmentajaltaan. Tulokset osoittavat, että urheilijan sosiaalisen lähipiirin, eli vanhempien, valmentajan ja ystävien, osoittamalla tuella on tärkeä merkitys urheilulukiossa opiskelevan nuoren motivaation kannalta. Urheilijan sosiaalisen lähipiirin tuella on mahdollista vahvistaa ja ylläpitää nuoren urheilijan urheilumotivaatiota, ja siten urheilu-uran jatkamista.fi
dc.description.abstractThe purpose of the thesis was to find out what kind of social support sports high school students experienced to receive from their social circle; parents, coach, and friends. In addition, the relationship between the support shown by the athlete’s social circle and the athlete’s motivation was investigated; intrinsic, extrinsic motivation, and amotivation. The subjects were students of 13 sports high schools in Finland who responded to the electronic survey (n=913). Athletes’ motivation was measured using the Sport Motivation Scale (SMS), parental support with the Parental Involvement Sport Questionnaire (PISQ), and support from coach and friends with the indicators used in the LIITU study. The questionnaire data was analyzed as means and standard deviations, using an independent sample t-test, and a linear regression model. Sports high school students experienced that they received support for their sports hobby from social circle. Subjects experienced that the support received from parents was mostly mental, while from coaches it was mostly expert support. Support received from friends was regarded mostly as mental, as well as exercising together. According to the results of the study, the support of parents, coaches, and friends increased the athlete’s intrinsic motivation. A link was found between the support provided by the parents and the athlete’s extrinsic motivation, as the athletes were less extrinsically motivated the more they received support from their parents. In contrast, friends’ support increased the athlete’s extrinsic motivation. The more support they received from their parents and coach, the less amotivated the athletes were. The results of this study indicate that the support shown by the athlete's social circle, parents, coach, and friends, plays an important role for the motivation of an young athlete studying in a sports high school. With the support of the athlete’s social circle, it is possible to confirm and maintain the sports motivation of the young athlete, and thus enhance the continuation of a sports career.en
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherurheilumotivaatio
dc.titleSosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205313001
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoystävät
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysovalmentajat
dc.subject.ysourheilulukiot
dc.subject.ysovanhemmat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot