Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon
Tekijät
Päivämäärä
2022Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaista tukea urheilulukiolaiset kokevat saavansa sosiaaliselta lähipiiriltään; vanhemmilta, valmentajalta ja ystäviltä. Lisäksi selvitettiin urheilijan sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteyttä urheilijan motivaatioon; sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon sekä amotivaatioon.
Tutkimuksen kohteena olivat sähköiseen kyselyyn vastanneet 13 urheilulukion opiskelijat Suomessa (n=913). Urheilijoiden motivaatiota mitattiin Sport Motivation Scale (SMS) -mittarilla, vanhempien osoittamaa tukea Parental Involvement Sport Questionnaire (PISQ) -mittarilla sekä valmentajan ja ystävien osoittamaa tukea LIITU-tutkimuksessa käytetyillä mittareilla. Kyselyaineistoa analysoitiin kuvailemalla keskiarvoja ja -hajontoja, riippumattomien otosten t-testillä ja lineaarisen regressiomallin avulla.
Urheilulukiolaiset kokivat saavansa tukea urheiluharrastukselleen sosiaaliselta lähipiiriltään. Vanhemmilta koettiin saavan eniten henkistä tukea, valmentajilta asiantuntijan tukea ja ystäviltä henkistä tukea sekä yhdessä liikunnan harrastamista. Tutkielman tulosten mukaan niin vanhempien, valmentajien kuin ystävien tuki kasvatti urheilijan sisäistä motivaatiota. Vanhempien osoittamalla tuella havaittiin myös yhteys urheilijan ulkoiseen motivaatioon, sillä urheilijat olivat sitä vähemmän ulkoisesti motivoituneita, mitä enemmän he saivat vanhemmiltaan tukea. Sen sijaan ystävien osoittama tuki kasvatti urheilijan ulkoista motivaatiota. Urheilijoilla esiintyi sitä vähemmän amotivaatiota, mitä suuremman tuen he saivat vanhemmiltaan ja valmentajaltaan.
Tulokset osoittavat, että urheilijan sosiaalisen lähipiirin, eli vanhempien, valmentajan ja ystävien, osoittamalla tuella on tärkeä merkitys urheilulukiossa opiskelevan nuoren motivaation kannalta. Urheilijan sosiaalisen lähipiirin tuella on mahdollista vahvistaa ja ylläpitää nuoren urheilijan urheilumotivaatiota, ja siten urheilu-uran jatkamista.
...
The purpose of the thesis was to find out what kind of social support sports high school students experienced to receive from their social circle; parents, coach, and friends. In addition, the relationship between the support shown by the athlete’s social circle and the athlete’s motivation was investigated; intrinsic, extrinsic motivation, and amotivation.
The subjects were students of 13 sports high schools in Finland who responded to the electronic survey (n=913). Athletes’ motivation was measured using the Sport Motivation Scale (SMS), parental support with the Parental Involvement Sport Questionnaire (PISQ), and support from coach and friends with the indicators used in the LIITU study. The questionnaire data was analyzed as means and standard deviations, using an independent sample t-test, and a linear regression model.
Sports high school students experienced that they received support for their sports hobby from social circle. Subjects experienced that the support received from parents was mostly mental, while from coaches it was mostly expert support. Support received from friends was regarded mostly as mental, as well as exercising together. According to the results of the study, the support of parents, coaches, and friends increased the athlete’s intrinsic motivation. A link was found between the support provided by the parents and the athlete’s extrinsic motivation, as the athletes were less extrinsically motivated the more they received support from their parents. In contrast, friends’ support increased the athlete’s extrinsic motivation. The more support they received from their parents and coach, the less amotivated the athletes were.
The results of this study indicate that the support shown by the athlete's social circle, parents, coach, and friends, plays an important role for the motivation of an young athlete studying in a sports high school. With the support of the athlete’s social circle, it is possible to confirm and maintain the sports motivation of the young athlete, and thus enhance the continuation of a sports career.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
Ahopelto, Tuukka; Hämäläinen, Jesse (2022)Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio ... -
Urheilulukiolaisten siirtymä varhaisaikuisuuteen : identiteetin yhteys urheilun ja opintojen jatkamiseen
Joronen, Elina; Aunola, Kaisa; Nikander, Aku; Sorkkila, Matilda; Ryba, Tatiana V. (Liikuntatieteellinen seura, 2023)Siirtymä varhaisaikuisuuteen tuo urheilijoiden elämään useita muutoksia, joiden vuoksi todennäköisyys lopettaa tavoitteellinen kilpaurheilu-ura kasvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka suuri osa ... -
Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla : kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana
Kukkonen, Tuuli; Linna, Ronja (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus muuttuivat kolmen vuoden lukio-opiskelun aikana. Lisäksi tutkimme, miten urheilulukiolaisen sukupuoli sekä opiskelu- ... -
Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa
Koskela, Aleksi; Karanta, Jalmari (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien ja ystävien nuorten urheilulle osoittamaa sosiaalista tukea kaksoisuran urheilulukiovaiheessa. Lisäksi tutkimme urheilulukiolaisten kokemuksia vanhempien urheilulle ... -
Dataset of Winning in the Long Run: Towards a Psychosocial Sustainability of Adolescent Dual Careers
Ryba, Tatiana; Aunola, Kaisa (2023)With the aim to investigate psychological resilience factors and vulnerabilities of a dual career construction in late adolescence and how they impact the life course, we have collected longitudinal mixed methods data from ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.