Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien ja ystävien nuorten urheilulle osoittamaa sosiaalista tukea kaksoisuran urheilulukiovaiheessa. Lisäksi tutkimme urheilulukiolaisten kokemuksia vanhempien urheilulle osoittamasta painostuksesta. Tutkimme urheilulukiolaisten saamaa sosiaalista tukea tarkastelemalla eroja sukupuolten, vuosiluokkien, urheilullisen tason ja urheilulajien välillä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin miten vanhempien sosiaalisen tuen tai painostuksen sekä ystävien sosiaalisen tuen eri muodot ovat yhteydessä urheilulukiolaisten kokemaan tukeen tai painostukseen.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tässä tutkielmassa käytimme Sosiaalisen lähipiirin yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon –tutkimuksen kyselyaineiston osaa, joka kerättiin urheilulukiolaisista keväällä 2021. Lopullisessa aineistossa oli mukana 913 urheilulukiolaista 13 eri urheilulukiosta. Vanhempien osoittamaa tukea ja painostusta mitattiin Parental Involvement In Sport Questionnaire (PISQ) – mittarin suomennettua versiota ja ystävien osoittamaa tukea LIITU-tutkimuksessa käytetyllä mittarilla.
Tulokset osoittivat että, urheilulukiolaisten kokivat saavansa paljon sosiaalista tukea niin vanhemmilta kuin ystäviltä. Vanhempien painostuksen urheilulukiolaiset kokivat verrattain vähäiseksi. Urheilulukiolaisista pojat kokivat vanhemmiltaan urheilussa enemmän painostusta tyttöihin verrattuna. Pojat kokivat saavansa myös enemmän sosiaalista tukea ystäviltään kuin tytöt. Yksilö- ja joukkuelajien välisessä tarkastelussa havaittiin, että joukkuelajien urheilijat kokivat saavansa enemmän sosiaalista tukea ystäviltään kuin yksilölajien harrastajat.
Vanhempien tuen eri muodoista emotionaalinen tuki oli voimakkaimmin yhteydessä urheilulukiolaisten kokemaan tuen kokonaismäärään. Urheilulukiolaisten vanhempien tulisikin ymmärtää emotionaalisen tuen tärkeys, koska myös aiemmissa tutkimuksissa sen on havaittu olevan tärkeä sosiaalisen tuen muoto. Sosiaalisen tuen osalta eniten eroja havaittiin sukupuolten ja lajien välillä. Tämä tulee ottaa huomioon tulevaisuudessa, jotta eroja sosiaalisen tuen määrässä sukupuolten ja lajien välillä saataisiin pienennettyä.
...
The aim of this thesis was to examine parental and peer social support in sport during the sports high school phase of dual career. In addition, we examined sports high school students' perceptions about parental pressure in sport. Social support was examined based on gender, grade, athletic standard and sport. In addition, we examined how different forms of parental social support and pressure as well as peer support correlated on support and pressure perceived by sports high school students.
This was a quantitative research. In this research we used a part of a questionnaire which was used in an earlier Sosiaalisen lähipiirin yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon- research. The data was collected from sports high school students earlier in spring 2021. The final sample included 913 sports high school students from 13 different sports high schools. Parental support and pressure were measured using a Finnish version of Parental Involvement in Sport Questionnaire (PISQ) and peer support was measured with questionnaire from LIITU- research.
The high amount of social support from parents and peers was one of the key findings in our research. Respectively, sports high school students perceived parental pressure as relatively low. Among sports high school students, boys perceived more parental pressure in sports compared to girls. Boys also perceived getting more support from peers than girls. When comparing individual- and team sports, the results showed that team sport athletes perceived getting more social support from their peers than individual athletes.
Regarding parental support, emotional support was most strongly correlated on perceived support. The importance of emotional support should be emphasized to parents of sports high school students, because earlier studies also show that it is an important dimension of social support. Among the variables examined, most differences were found between gender and sport. This needs to be considered in the future so that differences in support could be made smaller.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
Ahopelto, Tuukka; Hämäläinen, Jesse (2022)Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio ... -
Vanhempien ja kavereiden tuen yhteys nuoruusiän fyysiseen aktiivisuuteen
Palomäki, Sanna; Huotari, Pertti; Kokko, Sami (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017)Nuorten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavien tekijöiden tunteminen on perusteltua paitsi nuoruusiän terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseksi niin myös yleisemmin kansanterveydellisistä syistä. Tutkimusten mukaan sekä ... -
Musiikki, liikunta ja ystävien tapaaminen nuorten aikuisten tunteiden säätelyssä
Latvala, Emmi (2013) -
Sosiaalisen lähipiirin osoittaman tuen yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon
Seppälä, Armi (2022)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaista tukea urheilulukiolaiset kokevat saavansa sosiaaliselta lähipiiriltään; vanhemmilta, valmentajalta ja ystäviltä. Lisäksi selvitettiin urheilijan sosiaalisen lähipiirin ... -
Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa
Koskinen, Vilma (2022)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella, millainen merkitys vanhemmilla on 6-15- vuotiaiden kouluikäisten lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa ja millä eri tavoilla he voivat vaikuttaa liikunnallisen ...