Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Abstract
Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada
lisää tietoa tästä nivelvaiheesta opiskelijasta opettajaksi ja siitä, miten ammatillisen identiteetin kehitys ja moninaisuus näyttäytyvät musiikinopettajaopiskelijan näkökulmasta.
Tutkimuksen menetelmänä on autoetnografia, jossa tutkijana tuotin itse tutkimuksen keskeisen aineiston. Tutkimuksessa tarkastellaankin ammatillisen identiteettini kehittymistä ja suhtautumista moninaisuuteen. Tutkimuksen aineisto on analysoitu laadullisesti teemoittelun keinoin, jonka perusteella tutkimuksesta muodostui kaksi pääteemaa:
ammatillisen identiteetin kehittyminen ja moninaisuus opettajantyössä. Aineisto koostui päiväkirjamerkinnöistäni,
katkelmista opetusfilosofiakirjoitelmasta sekä oppituntien videoinneista. Tutkimusaineisto on kerätty lukuvuoden
2021–2022 aikana, jolloin päiväkirjaa kirjoitettiin kaikesta opettajantyön kannalta tärkeäksi koetuista asioista. Tut-
kimuksen aikana olen toiminut työsuhteessa, jossa ohjaan kehitysvammaisten bändejä ja olen päässyt opintojen lop-
puvaiheeseen, lähestyen siirtymää työelämään.
Aloittelevana opettajana koetaan aiempien tutkimusten mukaan epävarmuuteen liittyviä kokemuksia. Tutkimus tuki
aiempia havaintoja koskien epävarmuutta. Tutkimuksessa havaitsin tunnesäätelytaitojen ja ennakkoluulojen käsittelyn olleen merkityksellinen esimerkiksi työssäjaksamiseni ja moninaisuuteen suhtautumisen kannalta. Tutkimuksessa nousseet teemat kaipaavatkin jatkotutkimusta. Jatkossa olisi mielekästä tutkia voisivatko esimerkiksi tutkimuksessa pohtimani tunnesäätelytaidot olla yksi mahdollinen tekijä, joita tukemalla jo opiskeluvaiheessa ensimmäisiin
työvuosiin liitettyä epävarmuutta voisi sietää paremmin. Opintoihin kaipasin enemmän opintoja moninaisuusosaamisesta ja ennakkoluulojen käsittelytaitoja tukemaan moninaisuuden kohtaamista opettajan työssä. Näitä teemoja
olisi jatkossa mielekästä tutkia aloittelevien musiikinopettajan näkökulmasta myös laajemmin.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205302974Use this for linking
Language
Finnish