dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Tuononen, Manu | |
dc.date.accessioned | 2022-05-24T10:03:58Z | |
dc.date.available | 2022-05-24T10:03:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81261 | |
dc.description.abstract | Rap-musiikissa on ominaista kertoa katuelämästä, jossa päihteet ja väkivalta ovat vahvasti esillä. Rap-musiikin suosio on kasvanut kansainvälisiin mittoihin osaksi populaarimusiikkia. Rap-musiikin väkivaltaissävytteiset sanoitukset ja niiden yhteys lähiöiden levottomuuksiin ovat herättäneet yhteiskunnallista keskustelua. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä väkivallan diskurssit ovat keskeisimpiä ruotsalaisessa rap-musiikissa. Tutkielman aineistona käytetään ruotsalaisen rap-artistin, Einárin, vuonna 2020 julkaistua albumia Welcome to Sweden. Tutkimus toteutetaan diskurssianalyysin menetelmin. Analyysissa diskurssi määritetään tavaksi esitellä ja materialisoida yhteiskunnallisia ilmiöitä. Aineistossa keskitytään niihin albumin kappaleisiin, joissa väkivalta on eniten esillä. Analyysissa tehtyjä havaintoja ja tulkintoja verrataan amerikkalaisen rap-musiikin piirteisiin, joita esitellään tutkimuksen teoriaosuudessa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että väkivallan diskurssit ruotsalaisessa rap-musiikissa keskittyvät maskuliinisuuteen, ryhmäkuuluvuuteen sekä lähiöelämään, kuten amerikkalaisessa rap-kulttuurissakin. Tulosten perusteella ei voida esittää yksipuolista käsitystä väkivallan diskursseista ruotsalaisessa rap-musiikissa. Jotta aiheesta saataisiin parempi käsitys, tulisi aihetta tutkia laajemmin tulevaisuudessa. Tutkimus tukee käsitystä väkivallan keskeisestä roolista rap-musiikissa. Tutkimus ei kuitenkaan tue käsitystä rap-musiikille tyypillisestä, naisiin kohdistuvasta, väkivallasta ruotsalaisessa rap-musiikissa. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | sv | |
dc.title | Våldsdiskurser i svensk rap | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205242889 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | diskurssi | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | tutkimus | |
dc.subject.yso | rap | |
dc.subject.yso | raplyriikka | |