Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSkinnari, Kristiina
dc.contributor.advisorIikkanen, Päivi
dc.contributor.advisorStrömmer, Maiju
dc.contributor.authorMertanen, Kiira
dc.date.accessioned2022-05-24T07:09:52Z
dc.date.available2022-05-24T07:09:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81240
dc.description.abstractMaailma globaalistuu jatkuvasti ja sen mukana tulee mahdollisuuksia oppia lisää eri kulttuureista ja kielistä. Toinen asia, minkä tämä mahdollistaa on toisiin maihin muuttamisen. Näin eri kielet kohtaavat toisensa ja ihmisten muuttaessa eri maihin voi nousta kysymys siitä, miten he oppivat kieliä, erityisesti aikuisiällä. Tämä tutkielma käsittelee aikuismaahanmuuttajien kokemuksia eri kielenoppimistavoista ja miten he kertovat käyttävänsä kieliresurssejaan uuden kielen oppimisessa. Tämän tutkimuksen teoreettinen kehys on sosiokulttuurinen kielenoppimisteoria, mikä korostaa vuorovaikutusta tietojen sisäistämiseksi sekä vuorovaikutuksen merkityksien ymmärtämistä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea eri aikuismaahanmuuttajaa. Haastateltavat olivat eri maanosista (Eurooppa, Etelä-Aasia ja Pohjois-Amerikka), mutta heillä oli samantasoinen koulutustausta. Haastattelujen kautta selvisi, että jokaisen osallistujan kielenoppimistavat vaihtelivat, mutta myös yhtäläisyyksiä on huomattavissa. Erityisesti kielen käyttäminen aktiivisesti, esimerkiksi vuorovaikutuksessa, oli osallistujien suosiossa, vaikka kaikilla ei ollut suoraan mahdollisuutta siihen. Myös musiikki, uutiset ja internet erilaisten sivustojen kautta auttoivat osallistujia näkemään ja kuulemaan oppimaansa kieltä arjessa. Voisi sanoa, että vaikka näitä yhteisiä teemoja oli nähtävissä, miten niitä tarkalleen hyödynnettiin ja miksi vaihtelivat riippuen osallistujasta. Kaikkein tärkeintä osallistujille vaikutti olevan kielenoppimistavan merkityksellisyys ja hyödyllisyys yksilölle.fi
dc.description.abstractThe world is getting increasingly global and with that comes opportunities to learn more about different cultures and languages. This also makes it possible to move to other countries. As a consequence of this, different languages come into contact with each other and people move to other countries, which might raise the question of how they learn languages, especially as an adult. This study is focused on adult immigrants’ experiences of different ways to learn languages and how they say they use their language resources while learning a new language. The theoretical viewpoint of this study is sociocultural theory that highlights interaction in the process of internalizing information and the significance of understanding meanings in interaction. This study was conducted by interviewing three adult immigrants. The participants were from different continents (Europe, South Asia and North America) but they had a similar academic background. From the interviews, it was found that each participant's ways of learning languages were different but there were also some common themes found. Specifically using language actively, for example in interaction, was popular among the participants even though not all of them had the chance for it. Music, news and the internet through different websites helped the participants to see and hear the language they are learning in their everyday life. It can be said that there were commonalities between the participants in the ways they use to lear languages but the exact way and reason for utilizing them depended on the individual. The most important factor for the participants seemed to be that the ways used were meaningful and useful to the individual.en
dc.format.extent32
dc.language.isoen
dc.subject.otheradult immigrants
dc.subject.otherformal and informal learning
dc.subject.otherlanguage resources
dc.titleAdult immigrants’ experiences of different ways to learn languages and using other languages in the process
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205242870
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysoinformal learning
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysomigrants


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot