Adult immigrants’ experiences of different ways to learn languages and using other languages in the process
Maailma globaalistuu jatkuvasti ja sen mukana tulee mahdollisuuksia oppia lisää eri kulttuureista ja kielistä. Toinen asia, minkä tämä mahdollistaa on toisiin maihin muuttamisen. Näin eri kielet kohtaavat toisensa ja ihmisten muuttaessa eri maihin voi nousta kysymys siitä, miten he oppivat kieliä, erityisesti aikuisiällä.
Tämä tutkielma käsittelee aikuismaahanmuuttajien kokemuksia eri kielenoppimistavoista ja miten he kertovat käyttävänsä kieliresurssejaan uuden kielen oppimisessa. Tämän tutkimuksen teoreettinen kehys on sosiokulttuurinen kielenoppimisteoria, mikä korostaa vuorovaikutusta tietojen sisäistämiseksi sekä vuorovaikutuksen merkityksien ymmärtämistä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea eri aikuismaahanmuuttajaa. Haastateltavat olivat eri maanosista (Eurooppa, Etelä-Aasia ja Pohjois-Amerikka), mutta heillä oli samantasoinen koulutustausta.
Haastattelujen kautta selvisi, että jokaisen osallistujan kielenoppimistavat vaihtelivat, mutta myös yhtäläisyyksiä on huomattavissa. Erityisesti kielen käyttäminen aktiivisesti, esimerkiksi vuorovaikutuksessa, oli osallistujien suosiossa, vaikka kaikilla ei ollut suoraan mahdollisuutta siihen. Myös musiikki, uutiset ja internet erilaisten sivustojen kautta auttoivat osallistujia näkemään ja kuulemaan oppimaansa kieltä arjessa. Voisi sanoa, että vaikka näitä yhteisiä teemoja oli nähtävissä, miten niitä tarkalleen hyödynnettiin ja miksi vaihtelivat riippuen osallistujasta. Kaikkein tärkeintä osallistujille vaikutti olevan kielenoppimistavan merkityksellisyys ja hyödyllisyys yksilölle.
...
The world is getting increasingly global and with that comes opportunities to learn more about different cultures and languages. This also makes it possible to move to other countries. As a consequence of this, different languages come into contact with each other and people move to other countries, which might raise the question of how they learn languages, especially as an adult.
This study is focused on adult immigrants’ experiences of different ways to learn languages and how they say they use their language resources while learning a new language. The theoretical viewpoint of this study is sociocultural theory that highlights interaction in the process of internalizing information and the significance of understanding meanings in interaction. This study was conducted by interviewing three adult immigrants. The participants were from different continents (Europe, South Asia and North America) but they had a similar academic background.
From the interviews, it was found that each participant's ways of learning languages were different but there were also some common themes found. Specifically using language actively, for example in interaction, was popular among the participants even though not all of them had the chance for it. Music, news and the internet through different websites helped the participants to see and hear the language they are learning in their everyday life. It can be said that there were commonalities between the participants in the ways they use to lear languages but the exact way and reason for utilizing them depended on the individual. The most important factor for the participants seemed to be that the ways used were meaningful and useful to the individual.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning English through video games : Finnish learners' experiences
Väisänen, Ari-Pekka (2018)Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ... -
Building Bridges - How secondary school pupils bring their informal learning experiences into a Content and Language Integrated (CLIL) classroom
Jakonen, Teppo (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2014)This article explores how students’ informal language learning experiences with English find their way into the formal context of content-based language teaching (CLIL). The analysis is focused on stretches of classroom ... -
Technology-enhanced or Technology-exhausted Learning in Adult Migrant Literacy Education in Finland : Exploring Teachers’ Experiences and Views in Pre-pandemic and Pandemic Times
Malessa, Eva (ISTES Organization, 2023)This exploratory mixed data study investigated the role of technology in adult migrant language and late literacy education in Finland. In addition to an online pre-pandemic survey targeted at Finnish language and literacy ... -
How Covid-19 Intruded and Improved My Applied LESLLA Research in Progress : Reflections on Research-Design and Research Ethics of an Empirical Serious Game Study on L2 Literacy Support of Adult Migrants in Finland
Malessa, Eva (Literacy Education and Second Language Learning for Adults, 2023)In this paper, I am reporting on the impact the Covid-19 pandemic had on my ongoing doctoral study. Due to the disruptive effects of the pandemic in 2020, it was not possible to carry out planned field-testing with adult ... -
Maintaining the heritage language : young adults from immigrant backgrounds in Finland
Nevaranta, Maria (2023)Monilla maahanmuuttajataustaisilla nuorilla aikuisilla on vaikeuksia säilyttää perintökieltään, mutta perintökielen ylläpitäminen tarjoaa kannustimia kuten sosiaalista integraatiota, kulttuuriperinnön säilyttämistä ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.