Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Terhi
dc.contributor.advisorHähkiöniemi, Markus
dc.contributor.authorTolonen, Noora
dc.contributor.authorLindroos, Julia
dc.date.accessioned2022-05-20T06:50:31Z
dc.date.available2022-05-20T06:50:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81191
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia siitä, millaista tukea lukio-opiskelijat saavat matematiikan opinnoissaan. Lisäksi selvitettiin, millaisia haasteita lukiolaisilla opettajien kokemuksien mukaan on matematiikan opiskelussa sekä millaisia näkemyksiä ja kokemuksia opettajilla on lukion erityisopettajien työnkuvasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin vain nuorille suunnattua, peruskoulun jälkeen suoritettavaa lukiokoulutusta. Tutkimuksemme on laadullinen poikittaistutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimuksemme aineisto koostuu kolmesta lukion matematiikan opettajan ja kolmesta lukion erityisopettajan haastattelusta. Analysoimme aineistomme aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulostemme mukaan lukiolaisilla esiintyy tuen tarpeita matematiikan opiskelussa ja tuen tarpeisiin pyritään vastaamaan erilaisten tukikeinojen avulla. Tuen toteuttamiseen liittyvät kehittämistarpeet sen mukaan, millaisia tukimuotoja heillä oli jo käytössä. Kaikissa lukioissa toivottiin kuitenkin lisää resursseja erityisopetukseen ja tuen tarjoamiseen sekä aineenopettajien että erityisopettajien puolelta. Lukioiden erityisopettajien työaika vaihteli paljon lukioiden välillä, joka näkyi myös työnkuvien vaihtelevuudessa erityisesti matematiikan tuen osalta. Tutkimuksemme tulokset luovat lisää tietoa lukiossa esiintyvistä matematiikan opiskelun liittyvistä haasteista sekä niiden kohtaamisesta. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että matematiikan opiskelun tukeminen koetaan tärkeänä ja siihen toivotaan lisää resursseja.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropiskelun tukeminen
dc.titleMatematiikan opiskelun tukeminen lukiossa : matematiikan aineenopettajien ja erityisopettajien kokemuksia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205202823
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot