Matematiikan opiskelun tukeminen lukiossa : matematiikan aineenopettajien ja erityisopettajien kokemuksia
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia siitä, millaista tukea lukio-opiskelijat saavat matematiikan opinnoissaan. Lisäksi selvitettiin, millaisia haasteita lukiolaisilla opettajien kokemuksien mukaan on matematiikan opiskelussa sekä millaisia näkemyksiä ja kokemuksia opettajilla on lukion erityisopettajien työnkuvasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin vain nuorille suunnattua, peruskoulun jälkeen suoritettavaa lukiokoulutusta. Tutkimuksemme on laadullinen poikittaistutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimuksemme aineisto koostuu kolmesta lukion matematiikan opettajan ja kolmesta lukion erityisopettajan haastattelusta. Analysoimme aineistomme aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulostemme mukaan lukiolaisilla esiintyy tuen tarpeita matematiikan opiskelussa ja tuen tarpeisiin pyritään vastaamaan erilaisten tukikeinojen avulla. Tuen toteuttamiseen liittyvät kehittämistarpeet sen mukaan, millaisia tukimuotoja heillä oli jo käytössä. Kaikissa lukioissa toivottiin kuitenkin lisää resursseja erityisopetukseen ja tuen tarjoamiseen sekä aineenopettajien että erityisopettajien puolelta. Lukioiden erityisopettajien työaika vaihteli paljon lukioiden välillä, joka näkyi myös työnkuvien vaihtelevuudessa erityisesti matematiikan tuen osalta. Tutkimuksemme tulokset luovat lisää tietoa lukiossa esiintyvistä matematiikan opiskelun liittyvistä haasteista sekä niiden kohtaamisesta. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että matematiikan opiskelun tukeminen koetaan tärkeänä ja siihen toivotaan lisää resursseja.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ... -
Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä
Lamminen, Maija (2016)TIIVISTELMÄ Lamminen, Maija. 2016. Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen: esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 80 sivua. ... -
Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta
Kailio, Lilli (2023)Yläkoululaisten tarvitsemasta ja saamasta tuesta matematiikan oppimiseensa ei ole laadullisin menetelmin kerättyä tietoa. Tilastotietoa tehostetun ja erityisen tuen määrästä vuosittain suomalaisessa peruskoulussa sen sijaan ... -
"Osalle sopii hyvin, osalle huonommin ja osalle ei ollenkaan" : erityisopettajien näkemyksiä tuen piirissä olevien oppilaiden etäopiskelusta koronavirusepidemian aikana
Arponen, Aurora (2021)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien näkemyksiä tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäynnistä koronavirusepidemian ... -
Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
Lahtinen, Jani (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pyrkimyksenä oli tarkastella erityisopettajien perhekäsityksiä kokemusten kautta – millaisina ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.