Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma-aho, Vilma
dc.contributor.advisorReinikainen, Hanna
dc.contributor.authorHillebrandt, Samuli
dc.date.accessioned2022-05-20T05:47:45Z
dc.date.available2022-05-20T05:47:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81177
dc.description.abstractCOVID-19 pandemia on tuonut mukanaan informaatioepidemian eli infodemian, jolla tarkoitetaan tiedon tulvaa. Tiedon suuri määrä edesauttaa valheellisen, puutteellisen sekä harhaanjohtavan tiedon eli misinformaation leviämistä. Misinformaation leviämistä, sekä torjuntaa on tutkittu laajasti aiemmissa tutkimuksissa, mutta yksilöiden misinformaation ilmiantokäyttäytyminen on saanut osakseen vähemmän akateemista huomiota. Ilmiantamisella on merkittävä rooli misinformaation torjunnassa, sillä ilmiantamalla sisältöä käyttäjät edesauttavat algoritmien, tekoälyn sekä faktantarkastajien toimintaa. Tässä tutkimuksessa haluttiinkin selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat siihen ilmiantaako suomalainen Instagramin käyttäjä alustalla kohtaamaansa COVID-19 pandemiaan liittyvää misinformaatio sisältöä. Tutkimusaineisto kerättiin 13 puolistrukturoidun haastattelun avulla, joissa haastateltiin suomalaisia Instagramin käyttäjiä, jotka tiesivät kohdanneensa alustalla COVID-19-pandemiaan liittyvää misinformaatiota. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä ja analyysin pohjalta vastattiin kahteen tutkimuskysymykseen: Millaista sisältöä Instagramissa ilmiannetaan ja miksi sitä ilmiannetaan. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että niin misinformaatio- kuin muunkin sääntöjen vastaisen sisällön ilmiantamisaikomusta voidaan havainnollistaa niin sanotulla ilmiantotimantilla. Ilmiantotimantti koostuu neljästä luokasta, jotka ovat; kokemus sisällöstä, sisällön herättämät tunteet, sisällön jakaja sekä mahdollisuudet vaikuttaa sisällön jakajaan. Nämä luokat yhdessä liittyvät siihen ilmiantaako käyttäjä kohtaamaansa sisältöä vai eifi
dc.format.extent65
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermisinformaatio
dc.subject.otherinfodemia
dc.subject.othersisällön ilmiantaminen
dc.subject.otherExit ja voice
dc.subject.otherwhistleblowing
dc.subject.otherilmiantotimantti
dc.subject.othertunteet
dc.titleIlmianna tämä sisältö : kuinka Instagramin käyttäjät merkityksellistävät COVID-19 misinformaation ilmiantamista?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205202809
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysodisinformaatio
dc.subject.ysovaleuutiset
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot