GDPR guidelines for academic research in marketing
Scheuing, S., & Niininen, O. (2022). GDPR guidelines for academic research in marketing. In O. Niininen (Ed.), Contemporary Issues in Digital Marketing (pp. 139-151). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003093909-17
Editors
Date
2022Discipline
Basic or discovery scholarshipDigitaalinen liiketoiminta ja talous (painoala)Digital marketing and CommunicationMarkkinointiBasic or discovery scholarshipDigital Business and Economy (focus area)Digital marketing and CommunicationMarketingCopyright
© 2022 selection and editorial matter, Outi Niininen individual chapters, the contributors
The European Union General Data Protection Regulation (GDPR) has changed the level of rigour with which academics need to approach designing and executing research involving the collection of personal data. While the required care resembles that which is required by an Institutional Review Board, the particular areas on which researchers need to focus differ, and this is partly due to the nature of the data used when investigating how consumers interact with the marketing environment. In this chapter, the authors draw on their expertise in academic and commercial marketing research to propose a seven-step approach to designing GDPR-compliant research and provide an overview of the procedural and documentation requirements. The role of the institutional Data Protection Officer and how this person can assist in the process is reviewed, and examples of good practices are offered.
Publisher
RoutledgeParent publication ISBN
978-0-367-55533-7Is part of publication
Contemporary Issues in Digital MarketingKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101687652
Metadata
Show full item recordCollections
- Kauppakorkeakoulu [1381]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Data obstacles and privacy concerns in artificial intelligence initiatives
Aslam, Bilal; Karjaluoto, Heikki; Varmavuo, Eevi (Routledge, 2022)To become and remain competitive, many companies (especially large ones) are considering capitalising on data-based technologies, such as Artificial Intelligence (AI). However, whether these companies are structurally ready ... -
Tietosuojavastaavan tehtävässä onnistuminen kuntaorganisaatiossa
Ahvenjärvi, Samu (2020)EU:n yleinen tietosuoja-asetus muutti merkittävästi henkilötietojen käsittelyä ja tietosuojaa koskevaa lainsäädäntöä kansainvälisellä tasolla. Se yhtenäisti EU:n alueen henkilötietojen käsittelyn käytäntöjä ja toi uusia ... -
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Fingerroos, Outi; Kokko, Marja (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2022) -
Sensitiivisen tutkimusprosessin eettinen suunnittelu
Hämeenaho, Pilvi; Väkeväinen, Nina (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2022) -
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen käyttöönoton tukemisen keinoja pienyrityksessä : (case ICT-palveluntuottaja Järvi-Suomen Kiinteistökonsultit Oy)
Närhinen, Ira (2022)Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) tuli voimaan 25.5.2018, josta lähtien sitä on pitänyt noudattaa kaikissa niissä organisaatioissa yli EU-alueen rajojen, jotka käsittelevät EU-kansalaisten henkilötietoja. ...