Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNaukkarinen, Aimo
dc.contributor.authorLahti, Aino
dc.contributor.authorLiede, Vilja
dc.date.accessioned2022-05-19T07:50:37Z
dc.date.available2022-05-19T07:50:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81152
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää tutkimuksellista aukkoa yhteisopettajuuden tutkimuksessa. Tutkimuksen kohteena olivat alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemukset. Tutkimukseen osallistui 11 opettajaa, kolme erityisluokanopettajaa ja kahdeksan luokanopettajaa, jotka toteuttivat kokoaikaista yhteisopettajuutta työssään. Aineisto kerättiin yksilö- ja parihaastatteluilla. Laadullinen tutkimus toteutettiin fenomenologisella lähestymistavalla ja aineisto analysoitiin teoria-ohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset olivat samansuuntaisia aiempien ammatillista kehittymistä koskevien tutkimusten kanssa, sillä yhteisopettajuus koettiin merkityksellisenä tekijänä ammatillisessa kehittymisessä. Yhteisopettajuus antoi mahdollisuuden reflektioon, mikä tuki sekä ammatillisen identiteetin kehittymistä että toimijuuden vahvistumista. Opettajien välille kehittyvä me-identiteetti muovasi oman identiteetin kehitystä. Yhteisopettajuus muokkaa voimakkaasti ammatillista identiteettiä yhteisopettajuuteen ryhdyttäessä, sen aikana ja vielä jälkeenpäin. Vuorovaikutus ja reflektio auttavat opettajaa tunnistamaan oman toimijuutensa ja kehittämään ajatteluaan tasolle, jolle olisi yksin haastavaa päästä. Kuitenkin vallan jakautuessa epätasaisesti, toimijuus voi heikentyä.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205192784
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoyhteisopettajuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot