Lukujen ja laskutoimitusten opettaminen ulkona alkuopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkittiin matematiikan sisältöalueen ”Luvut ja laskutoimitukset” ulkona opettamista alkuopetuksen vuosiluokilla 1-2. Tutkielman tavoitteena oli selvittää erityisesti, millaisilla työtavoilla ja menetelmillä luokanopettajat opettavat kyseistä sisältöaluetta ulkona sekä millaisia oppimateriaaleja
ja välineitä opettajat hyödyntävät. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, miten luokanopettajat integroivat lukujen ja laskutoimitusten ulko-opetusta muihin oppiaineisiin ja miten luokanopettajat kokevat oppilaiden hyötyvän matematiikan ulko-opetuksesta.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin yhteensä 20 eri kouluun kahdessa eri kaupungissa. Kyselyyn vastasi lopulta 10 luokanopettajaa kahdeksasta eri koulusta. Kaikilla vastanneilla opettajilla oli kokemusta alkuopetuksen opettajana toimimisesta. Kyselyyn vastaamiseksi riitti, että luokanopettaja oli joskus kokeillut matematiikan ulko-opetusta uransa aikana, eli ulko-opetuksen ei tarvinnut olla säännöllistä. Vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajat toteuttivat lukujen ja laskutoimituksen ulko-opetusta sille varsin ominaisella tavalla. Parhaiten ulko-opetukselle tyypillinen toteutus näkyi opettajien vastauksissa oppilasta aktivoivien työtapojen hyödyntämisenä sekä luonnonmateriaalin käyttämisestä oppimateriaalina. Lisäksi luokanopettajien arviot siitä, millaista hyötyä lukujen ja laskutoimitusten ulko-opetus tuottaa oppilaille, vastasi aikaisempien tutkimusten
tuloksia ulko-opetuksen hyödyistä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti”
Neuvonen, Tiia (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toiminnallisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät alkuopetuksen oppilaiden kanssa lukuja ja laskutoimituksia harjoitellessa sekä millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ... -
Opettajien matematiikkauskomukset ja matematiikan oppikirjan merkitys alkuopetuksessa
Perkkilä, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2002) -
Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
Parvela-Westerinen, Eija (2013)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Toiminnallinen matematiikan opetus on määritelty opetukseksi, jossa oppiminen tapahtuu näkö- tai kuuloaistin li-säksi ... -
Matematiikan kielentäminen alkuopetuksessa
Rasimus, Saana (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka alkuopetuksessa opetetaan matematiikkaa ja erityisesti, kuinka kielentämistä käytetään opetuksessa. Aihe nousi nykyisestä perusopetuksen opetussuunnitelmasta. Matematiikan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.