University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti”

Thumbnail
View/Open
801.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Neuvonen, Tiia
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toiminnallisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät alkuopetuksen oppilaiden kanssa lukuja ja laskutoimituksia harjoitellessa sekä millaisia kokemuksia luokanopettajilla toiminnallisesta harjoittelusta on. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat alkuopetuksessa työskentelevät luokanopettajat. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmetodina käytettiin sisällönanalyysiä. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla lokakuussa 2019. Sähköinen kyselylomake oli puolistrukturoitu ja sisälsi avoimia sekä suljettuja kysymyksiä. Aineiston keruuseen osallistui yhteensä 15 luokanopettajaa Länsi-Suomesta. Saadut aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukuja ja laskutoimituksia voidaan harjoitella toiminnallisesti alkuopetuksessa monin eri menetelmin. Toiminnallisten menetelmien hyödyntäminen riippui opettajasta ja siitä, mitä lukujen ja laskutoimitusten sisältöjä harjoiteltiin. Toiminnallinen harjoittelu tapahtui niin sisä- kuin ulkotiloissa erilaisia materiaaleja hyödyntäen. Luokanopettajien kertomat tehtävät, leikit, pelit, liikunta, musiikki ja tutkiminen tukivat aiempia tutkimustuloksia toiminnallisesta harjoittelusta. Luokanopettajien kokemusten mukaan toiminnallinen lukujen ja laskutoimitusten harjoittelu lisäsi oppilaiden ymmärrystä, motivaatiota ja mielenkiintoa ja oppiminen tapahtui huomaamattomasti. Toisaalta toiminnallisuus lisäsi opettajan suunnittelutyötä, tuotti melua ja sopi vain osalle oppilaista. Tutkimuksen tulokset toivat uutta tietoa luokanopettajien kokemuksista harjoitella toiminnallisesti lukuja ja laskutoimituksia. ...
Keywords
laskutoimitukset alkuopetus opetus toiminnallisuus luvut matematiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005273500

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa 

    Parvela-Westerinen, Eija (2013)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Toiminnallinen matematiikan opetus on määritelty opetukseksi, jossa oppiminen tapahtuu näkö- tai kuuloaistin li-säksi ...
  • Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa 

    Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ...
  • Lukujen ja laskutoimitusten opettaminen ulkona alkuopetuksessa 

    Heikkinen, Katariina (2022)
    Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkittiin matematiikan sisältöalueen ”Luvut ja laskutoimitukset” ulkona opettamista alkuopetuksen vuosiluokilla 1-2. Tutkielman tavoitteena oli selvittää erityisesti, millaisilla työtavoilla ...
  • Luokasta luontoon - tutki ja ihmettele : toiminnallista matematiikkaa 2.luokkalaisille erilaisessa oppimisympäristössä 

    Tyyskä, Mirva (2004)
  • Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä 

    Kaarlela, Salla; Kalima, Henna (2015)
    Kaarlela, S. & Kalima, H. 2015. Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa – vertailu Frei-net-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslai-tos. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre