Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti”
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toiminnallisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät alkuopetuksen oppilaiden kanssa lukuja ja laskutoimituksia harjoitellessa sekä millaisia kokemuksia luokanopettajilla toiminnallisesta harjoittelusta on. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat alkuopetuksessa työskentelevät luokanopettajat. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmetodina käytettiin sisällönanalyysiä. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla lokakuussa 2019. Sähköinen kyselylomake oli puolistrukturoitu ja sisälsi avoimia sekä suljettuja kysymyksiä. Aineiston keruuseen osallistui yhteensä 15 luokanopettajaa Länsi-Suomesta. Saadut aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukuja ja laskutoimituksia voidaan harjoitella toiminnallisesti alkuopetuksessa monin eri menetelmin. Toiminnallisten menetelmien hyödyntäminen riippui opettajasta ja siitä, mitä lukujen ja laskutoimitusten sisältöjä harjoiteltiin. Toiminnallinen harjoittelu tapahtui niin sisä- kuin ulkotiloissa erilaisia materiaaleja hyödyntäen. Luokanopettajien kertomat tehtävät, leikit, pelit, liikunta, musiikki ja tutkiminen tukivat aiempia tutkimustuloksia toiminnallisesta harjoittelusta. Luokanopettajien kokemusten mukaan toiminnallinen lukujen ja laskutoimitusten harjoittelu lisäsi oppilaiden ymmärrystä, motivaatiota ja mielenkiintoa ja oppiminen tapahtui huomaamattomasti. Toisaalta toiminnallisuus lisäsi opettajan suunnittelutyötä, tuotti melua ja sopi vain osalle oppilaista. Tutkimuksen tulokset toivat uutta tietoa luokanopettajien kokemuksista harjoitella toiminnallisesti lukuja ja laskutoimituksia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukujen ja laskutoimitusten opettaminen ulkona alkuopetuksessa
Heikkinen, Katariina (2022)Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkittiin matematiikan sisältöalueen ”Luvut ja laskutoimitukset” ulkona opettamista alkuopetuksen vuosiluokilla 1-2. Tutkielman tavoitteena oli selvittää erityisesti, millaisilla työtavoilla ... -
Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ... -
Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
Parvela-Westerinen, Eija (2013)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Toiminnallinen matematiikan opetus on määritelty opetukseksi, jossa oppiminen tapahtuu näkö- tai kuuloaistin li-säksi ... -
Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä
Kaarlela, Salla; Kalima, Henna (2015)Kaarlela, S. & Kalima, H. 2015. Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa – vertailu Frei-net-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslai-tos. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma, ...