Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alkuopetuksessa työskentelevät opettajat kuvailevat omien kokemustensa kautta oppilaan, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisia tukimenetelmiä opettajat käyttävät luokkahuoneessa oppilaan kanssa, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä. Tutkimuksessa haluttiin tuoda alkuopetuksen opettajien näkökulmasta uutta tietoa neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta ja oppilaan tukemisesta luokkahuoneessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää alkuopetuksessa työskentelevää opettajaa. Aineisto kerättiin keväällä 2021 ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan alkuopetuksen opettajat kuvailivat omien kokemusten kautta, että neuropsykiatrisia piirteitä omaavalla oppilaalla on toiminnanohjauksen ja aistitoimintojen haasteita, tunteiden näyttämisen, tunnistamisen ja hallinnan haasteita, jokin oppimisvaikeus, diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö sekä sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen haasteita. Alkuopetuksen opettajien käyttämät keskeiset tukimenetelmät oppilaalle, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä, olivat strukturoitu opetus, oppimisympäristön muokkaaminen, apuvälineiden käyttäminen sekä sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen vahvistaminen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25585]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tunnustamisen taito : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia erityislapsiperheiden tunnustamisesta
Kelahaara, Kristina (2023)Maisteritutkielmani tarkoituksena on tuottaa tietoa sosiaalityöntekijöiden kokemuksista erityislapsiperheiden tunnustamisesta sosiaalityössä, jota ei ole aikaisemmin tutkittu. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia ... -
”On jätetty perheenä yksin” : nepsy-lasten vanhempien kokemuksia palvelujärjestelmän väliinputoamisesta
Sinisalo, Vilma (2022)Tässä maisterintutkielmassani tarkastelen neuropsykiatrisista häiriöistä kärsivien lasten vanhempien kokemuksia palvelujärjestelmän väliinputoamisesta. Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja heidän perheidensä asema ... -
Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen
Aronen, Sirke (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita neuropsykiatriset häiriöt, kuten aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD) sekä autismikirjon häiriöt, voivat aiheuttaa saksan kielen oppimisessa. Tutkimuksessa ... -
"Mä ajattelen niitä lasten onnistumisen kokemuksia" : opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisessa omassa työssään
Laitinen, Mari (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta osana omaa työtään. Tutkimus on toteutettu pienessä keskisuomalaisessa kunnassa. Tutkimukseen ... -
”Onko se, että aika kultaa muistot, mutta siltä tuntuu, että jotenki oli tasapäisempää porukkaa.” : alkuopetuksen opettajien kokemuksia työn muutosten vaikutuksista hyvinvointiin
Peltosaari, Leena (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia alkuopetuksen luokanopettajilla on muuttuneen opettajan työnkuvan vaikutuksista opettajan hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Pyrkimys oli sekä ymmärtää ...