Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alkuopetuksessa työskentelevät opettajat kuvailevat omien kokemustensa kautta oppilaan, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisia tukimenetelmiä opettajat käyttävät luokkahuoneessa oppilaan kanssa, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä. Tutkimuksessa haluttiin tuoda alkuopetuksen opettajien näkökulmasta uutta tietoa neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta ja oppilaan tukemisesta luokkahuoneessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää alkuopetuksessa työskentelevää opettajaa. Aineisto kerättiin keväällä 2021 ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan alkuopetuksen opettajat kuvailivat omien kokemusten kautta, että neuropsykiatrisia piirteitä omaavalla oppilaalla on toiminnanohjauksen ja aistitoimintojen haasteita, tunteiden näyttämisen, tunnistamisen ja hallinnan haasteita, jokin oppimisvaikeus, diagnosoitu neuropsykiatrinen häiriö sekä sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen haasteita. Alkuopetuksen opettajien käyttämät keskeiset tukimenetelmät oppilaalle, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä, olivat strukturoitu opetus, oppimisympäristön muokkaaminen, apuvälineiden käyttäminen sekä sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen vahvistaminen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23867]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Onko se, että aika kultaa muistot, mutta siltä tuntuu, että jotenki oli tasapäisempää porukkaa.” : alkuopetuksen opettajien kokemuksia työn muutosten vaikutuksista hyvinvointiin
Peltosaari, Leena (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia alkuopetuksen luokanopettajilla on muuttuneen opettajan työnkuvan vaikutuksista opettajan hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Pyrkimys oli sekä ymmärtää ... -
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyön merkitys oppilaan kouluvalmiuden vahvistajana
Oksanen, Jaakko (2002) -
Minä jo tiedän näitä asioita : lahjakkaan oppilaan motivaatio ja sen muutokset esi- ja alkuopetuksessa
Helin, Hannele; Suvilehto, Minna (2001) -
Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana
Sipiläinen-Ersta, Jenna (2020)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on matematiikan sanalliset tehtävät alkuopetuksessa luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, ymmärtää ja tulkita luokanopettajien kokemuksia sanallisista ... -
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004)