dc.contributor.advisor | Alasuutari, Maarit | |
dc.contributor.author | Muinonen, Maija | |
dc.date.accessioned | 2022-05-17T11:08:46Z | |
dc.date.available | 2022-05-17T11:08:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81111 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaista tukea päiväkodit tarjosivat koronapandemian aiheuttaman sulkutilan aikana keväällä 2020 kotiin jääneille lapsille ja heidän huoltajilleen. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät olivat yhteydessä siihen, oliko päiväkoti tieto- ja viestintä teknologian avulla yhteydessä lapsiin ja huoltajiin, esimerkiksi viestien ja videoyhteyden välityksellä. Aineistona käytettiin Jyväskylän yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttaman Varhaiskasvatus ja koronapandemia -hankkeen kyselyn vastauksia. Kyselyyn vastasi 662 päiväkodin lähiesihenkilöä. Tutkimuksessa hyödynnettiin vastauksia, jotka koskevat 0-5-vuotiaita lapsia ja heidän huoltajiaan. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnin, χ2-riippumattomuustestin ja binäärisen logistisen regressioanalyysin avulla.
Tyypillisimmät tuen muodot kotihoitoon jääneille lapsille olivat sähköiset tervehdykset, puhelut, sekä erilaiset perheiden itsenäisesti hyödynnettävät toimintamahdollisuudet. Yleisimmät perheelle suunnatut tukimuodot olivat puhelimitse kuulumisten tiedustelu sekä neuvot lapsen päivittäiseen toimintaan. Lapsille ja vanhemmille järjestetyssä tuessa oli tilastollisesti merkitseviä eroja ikäryhmien välillä siten, että monia tuen muotoja järjestettiin useammin 3-5 vuotiaille kuin alle 3-vuotiaille. Taustatekijöistä päiväkodin suuri koko, kunnallinen palveluntarjoaja ja henkilökunnan kouluttamattomuus tvt:n käytössä olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä sekä lapsille järjestettyihin ohjattuihin että vapaamuotoisiin videotapaamisiin. Päiväkodin suuri koko oli yhteydessä vanhemmille suunnattuun sähköiseen yhteydenpitoon. Kunnallinen palveluntarjoaja, ja henkilökunnan kouluttamattomuus olivat yhteydessä vanhemmille järjestettyihin etätapaamisiin | fi |
dc.format.extent | 41 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020 | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205172746 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |