Varhaiskasvatuksen tarjoama tuki 0-5-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen koronan aiheuttamien sulku-toimenpiteiden aikana keväällä 2020
Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaista tukea päiväkodit tarjosivat koronapandemian aiheuttaman sulkutilan aikana keväällä 2020 kotiin jääneille lapsille ja heidän huoltajilleen. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät olivat yhteydessä siihen, oliko päiväkoti tieto- ja viestintä teknologian avulla yhteydessä lapsiin ja huoltajiin, esimerkiksi viestien ja videoyhteyden välityksellä. Aineistona käytettiin Jyväskylän yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttaman Varhaiskasvatus ja koronapandemia -hankkeen kyselyn vastauksia. Kyselyyn vastasi 662 päiväkodin lähiesihenkilöä. Tutkimuksessa hyödynnettiin vastauksia, jotka koskevat 0-5-vuotiaita lapsia ja heidän huoltajiaan. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnin, χ2-riippumattomuustestin ja binäärisen logistisen regressioanalyysin avulla.
Tyypillisimmät tuen muodot kotihoitoon jääneille lapsille olivat sähköiset tervehdykset, puhelut, sekä erilaiset perheiden itsenäisesti hyödynnettävät toimintamahdollisuudet. Yleisimmät perheelle suunnatut tukimuodot olivat puhelimitse kuulumisten tiedustelu sekä neuvot lapsen päivittäiseen toimintaan. Lapsille ja vanhemmille järjestetyssä tuessa oli tilastollisesti merkitseviä eroja ikäryhmien välillä siten, että monia tuen muotoja järjestettiin useammin 3-5 vuotiaille kuin alle 3-vuotiaille. Taustatekijöistä päiväkodin suuri koko, kunnallinen palveluntarjoaja ja henkilökunnan kouluttamattomuus tvt:n käytössä olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä sekä lapsille järjestettyihin ohjattuihin että vapaamuotoisiin videotapaamisiin. Päiväkodin suuri koko oli yhteydessä vanhemmille suunnattuun sähköiseen yhteydenpitoon. Kunnallinen palveluntarjoaja, ja henkilökunnan kouluttamattomuus olivat yhteydessä vanhemmille järjestettyihin etätapaamisiin
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Motoristen taitojen arviointiin ja niihin liittyvien vaikeuksien tunnistamiseen käytettävän testin kehittäminen 4-6-vuotiaille lapsille
Laasonen, Kaisu (University of Jyväskylä, 2015)The aim of the research was to develop a motor skills assessment tool for 4-6- year-old children that would include test items for body awareness and basic motor skills, therefore demonstrating the children’s motor ... -
Varhaiskasvatuksen kolmitasoisen tuen mahdollisuuksia ja haasteita : kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisesta tuesta
Knuters, Nina; Järvilinna, Pirjo (2024)Tässä tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisen tuen mahdollisuuksista ja haasteista sekä kunnallisessa että yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoitus ... -
"Osalle sopii hyvin, osalle huonommin ja osalle ei ollenkaan" : erityisopettajien näkemyksiä tuen piirissä olevien oppilaiden etäopiskelusta koronavirusepidemian aikana
Arponen, Aurora (2021)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien näkemyksiä tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäynnistä koronavirusepidemian ... -
Opettajien stressi ja tuen tarpeet oppimisvaikeusoppijoiden opettamisessa Covid-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana
Merjonen, Päivi; Salmi, Paula; Latvala, Juha-Matti; Husberg, Henrik (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että minäpystyvyyden kokemus on yhteydessä koettuun stressiin. Yhteyttä on kuitenkin tutkittu Suomessa vähänlaisesti, erityisesti oppimisvaikeusoppijoiden opetuksessa sekä Covid-19-pandemian ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.