Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study
Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään A1-englannin sanastotehtäviä kahdessa perusopetuksen kolmannen luokan englannin kielen oppikirjassa. Tarkoituksena on tutkia sitä, millaisia sanastotehtäviä valitussa oppimateriaalissa on sekä sitä, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä vuosina 2002 ja 2016 julkaistuissa oppikirjoissa on sanastotehtävien kannalta. Tutkielmassa myös vertaillaan valittuja tehtäväkirjoja sen osalta, millaisia sanastotehtävätyyppejä niissä esiintyy. Lisäksi selvitetään, mitä vuoden 1994 ja 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sanotaan sanaston oppimisesta sekä tutkitaan sitä, miten tämä näkyy valituissa oppikirjoissa.
Tutkimusaineistona käytettiin kahta kolmannen luokan A1-englannin tehtäväkirjaa, Wow! 3 Busy Book (2002) ja Go for it! 3 Workbook (2016). Wow! 3 Busy Book noudattaa vuoden 1994 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, kun taas Go for it! 3 Workbook noudattaa viimeisimpiä, vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Molemmista tehtäväkirjoista valittiin tarkasteltaviksi kolme kappaletta, joiden teemat olivat lemmikit, vaatteet ja perhe. Valituista kappaleista poimittiin sanastotehtävät ja ne jaettiin tehtävätyyppien perusteella seitsemään kategoriaan. Tehtäväkategoriat ovat käännös-, tunnistus-, keskustelu-, kuuntele ja toista -, kirjoitus-, ymmärrys- ja muut tehtävät. Tutkimusmenetelmänä oli vertaileva oppikirja-analyysi, ja tuloksia analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti.
Tulokset osoittavat, että sanastotehtävien määrä oli merkittävästi suurempi uudemmassa oppikirjassa, sillä niiden määrä oli lisääntynyt noin 65 prosentilla. Sanastotehtävien osuus kaikista tehtävistä oli kuitenkin suurin piirtein sama molemmissa kirjoissa, noin 65 prosenttia. Tulokset osoittavat, että A1-englannin oppikirjojen avulla voi harjoittaa monipuolisesti sanastoa. Kaikkia seitsemää tehtävätyyppiä esiintyi molemmissa oppikirjoissa, mutta erityisesti käännöstehtävien osuus on lisääntynyt merkittävästi, viidestä prosentista jopa kolmeenkymmeneen prosenttiin. Sen sijaan kuuntele ja toista -tehtävien osuus oli suurempi vanhemmassa oppikirjassa, ja se oli pienentynyt neljänneksestä vain kuuteen prosenttiin. Tunnistustehtäviä oli molemmissa oppikirjoissa reilu viidennes kaikista sanastotehtävissä. Kirjoitusta ja ymmärrystä harjoittavien tehtävien osuus oli molemmissa oppikirjoissa sama, noin kymmenen prosenttia. Lisäksi molemmat oppikirjat noudattivat enimmiltä osin julkaisuvuotenaan voimassa olleita perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching
Namgung, Wook (2016)English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs?
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2023)Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ... -
Comparative study of communicative tasks in two Finnish EFL textbooks
Ojasalo, Kare (2024)Kieltenopetus on 1970-luvulta alkaen ollut entistä enemmän keskittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen sekä kommunikatiivisen kompetenssin harjoittelemiseen. Kyky selviytyä arkipäiväisestä elämästä ja pystyä ... -
The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Koskinen, Suvi (2022)Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.