dc.contributor.advisor | Rautamies, Erja | |
dc.contributor.author | Viranto, Alisa | |
dc.contributor.author | Majava, Anne | |
dc.date.accessioned | 2022-05-13T05:10:23Z | |
dc.date.available | 2022-05-13T05:10:23Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81039 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella perheiden moninaisuutta ja moninaisuuden näkymistä lastenkirjallisuudessa. Tarkastelimme moninaisuutta perheen, lastenkirjallisuuden ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Olimme kiinnostuneet siitä, miten moninaisuutta lastenkirjallisuudessa kuvataan ja millainen näkemys kirjailijalla oli kirjan moninaisuudesta.
Tutkimuksen aineistona oli Susanna Silvander-Rostin lastenkirja Sulon ja Elsin uudet naapurit, sekä Silvander-Rostin haastattelu, joka toteutettiin teemahaastatteluna. Haastattelu sekä kirjan analyysi toteutettiin laadullisena aineistolähtöisenä analyysina. Tarkastelimme millaista moninaisuutta kirja sisältää, sekä miten moninaisuus ilmenee kirjan tekstissä ja kuvissa.
Tuloksissa nousi esiin kolme pääteemaa; monikulttuurisuus, erilaiset perherakenteet ja vammaisuus. Moninaisuus tuli esille moninaisuuteen viittaavina ilmaisuina ja kirjan kuvissa hahmojen ulkonäköpiirteinä, sekä liikkumisen apuvälineenä. Moninaisuus tuotiin esille positiivisessa valossa, sekä kirjan tekstissä, että sen kuvituksessa. Erilaiset perhemuodot esitettiin kirjassa osana tavallista arkea, eikä perhemuotoja erityisesti korostettu.
Tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa, joissa moninaisuus ilmenee hahmojen ulkoisten piirteiden kautta, eikä moninaisuutta tuoda korostaen esille. Kirjoissa ei erikseen avata moninaisuutta tai esimerkiksi erilaisia perhemuotoja lukijalle, vaan ne ovat osa kirjojen tarinaa. | fi |
dc.format.extent | 37 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | "Kaikki perheet ovat yhtä arvokkaita" : moninaiset perheet lastenkirjassa Sulon ja Elsin uudet naapurit | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205132684 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lastenkirjallisuus | |
dc.subject.yso | perheet | |
dc.subject.yso | moninaisuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |