University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Reading for learning on the internet at school age : the role of difficulties with reading and with attention and executive function

Thumbnail
View/Open
4.7 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Kanniainen, Laura
Date
2022

 
The aim of this dissertation was to increase our knowledge of the extent to which sixth-grade students’ literacy skills (reading fluency, written spelling, and reading comprehension), reading habits, nonverbal reasoning ability, and prior topic knowledge were associated with their online research and comprehension performance. This dissertation also aimed to examine interindividual differences in students’ online research and comprehension performance among learners with reading difficulties and/or difficulties with attention and executive function and to evaluate the gender effect in association with learners’ performance. These aims were addressed in three original studies (Studies I–III) using data from over 400 Finnish sixth-grade students. Students’ online research and comprehension performance was examined with a validated web-based assessment measuring their skills in locating, evaluating, synthesizing, and communicating information. First, the findings showed that reading fluency, written spelling, and reading comprehension as well as reading habits all independently contributed to students’ online research and comprehension performance. Comprehension was the strongest predictor. Frequency of reading longer and more vocabulary-rich texts, such as books, blog postings, and ebooks, was associated with students’ online research and comprehension performance, but the frequency of reading shorter texts, such as comics and online forum posts, was not. Nonverbal reasoning ability independently contributed to explaining students’ online research and comprehension performance, but contrary to expectations, prior topic knowledge did not. Second, learners with reading difficulties and/or difficulties with attention and executive function were more likely to belong to the lower online research and comprehension performance profiles. It is noteworthy that some students performed better than expected based on their deficiencies. Third, on average, girls outperformed boys in online research and comprehension performance, but interestingly, girls with attention and executive function difficulties faced more challenges online than boys with these difficulties. Overall, the findings shed light on elementary school students’ online research and comprehension performance and could be used to design supportive pedagogical activities for all learners. ...
 
Tässä väitöskirjatutkimuksessa tarkasteltiin, miten kuudesluokkalaisten oppilaiden peruslukutaidot (lukusujuvuus, oikeinkirjoitustaito, luetun ymmärtäminen), lukutottumukset, ei-kielellinen päättelykyky sekä aiemmat ennakkotiedot olivat yhteydessä heidän suoriutumiseensa tutkivan nettilukemisen tehtävässä. Lisäksi selvitettiin, miten lukemisen vaikeudet ja/tai tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet olivat yhteydessä oppilaiden suoriutumiseen nettilukutehtävässä sekä arvioitiin mahdollisia sukupuolten välisiä eroja. Väitöskirjatutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta (Osatutkimukset I–III), joihin osallistui yli 400 suomalaista, kuudesluokkalaista oppilasta. Oppilaiden tutkivan nettilukemisen taitoja eli tiedonhakua, lähteiden kriittistä arviointia, synteesin laadintaa sekä taitoa jakaa oppimaansa muiden kanssa arvioitiin validoidussa, Internetiä simuloivassa tehtäväympäristössä. Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaiden lukusujuvuus, oikeinkirjoitustaito, luetun ymmärtäminen ja lukutottumukset olivat yhteydessä oppilaiden tutkivan nettilukemisen suoriutumiseen. Näistä merkittävin selittäjä oli oppilaan luetun ymmärtämisen taito. Lukutottumuksista erityisesti pitkien, kielellisesti rikkaiden tekstien, kuten kirjojen, e-kirjojen ja blogien, lukeminen oli tärkeää. Lyhyempien tekstien, kuten sarjakuvien ja keskustelupalstaviestien, lukeminen sen sijaan ei ollut yhteydessä oppilaiden tutkivan nettilukemisen suoriutumiseen. Muista tiedoista ja taidoista ei-kielellinen päättelykyky selitti oppilaiden suoriutumista nettilukutehtävässä, kun taas aiemmat ennakkotiedot tehtävän aiheesta eivät olleet yhteydessä oppilaiden suoriutumiseen. Oppilailla, joilla oli lukemisen ja/tai tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksia, oli haasteita nettilukutehtävässä. Huomionarvoista on kuitenkin se, että joukossa oli myös oppilaita, jotka oppimisvaikeuksistaan huolimatta suoriutuivat nettilukutehtävässä keskimääräisesti tai jopa keskimääräistä paremmin. Lisäksi tytöt pärjäsivät poikia paremmin nettilukutehtävässä. Toisaalta tytöillä, joilla oli tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksia, oli enemmän haasteita nettilukutehtävässä kuin vastaavia vaikeuksia omaavilla pojilla. Tutkimustulokset lisäävät ymmärrystä alakoululaisten tutkivan nettilukemisen taidoista ja tuloksia voidaan hyödyntää tukitoimien suunnittelussa. ...
 
ISBN
978-951-39-9148-7
Contains publications
  • Artikkeli I: Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Aro, M., & Leppänen, P. H. (2019). Literacy Skills and Online Research and Comprehension : Struggling Readers Face Difficulties. Reading and Writing, 32(9), 2201-2222. DOI: 10.1007/s11145-019-09944-9
  • Artikkeli II: Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Aro, M., Anmarkrud, Ø., & Leppänen, P. H. (2021). Assessing reading and online research comprehension : Do difficulties in attention and executive function matter?. Learning and Individual Differences, 87, Article 101985. DOI: 10.1016/j.lindif.2021.101985
  • Artikkeli III: Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Utriainen, J., Aro, M., Leu, D. J., & Leppänen, P. H. T. (2022). Online Research and Comprehension Performance Profiles Among Sixth‐Grade Students, Including Those with Reading Difficulties and/or Attention and Executive Function Difficulties. Reading Research Quarterly, Early online. DOI: 10.1002/rrq.463
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9148-7

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3156]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Assessing reading and online research comprehension : Do difficulties in attention and executive function matter? 

    Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Aro, Mikko; Anmarkrud, Øistein; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier BV, 2021)
    This study evaluated the relation between sixth graders' (N = 426) teacher-rated difficulties in attention and executive function (EF) and their comprehension skills. Reading comprehension was assessed with a multiple-choice ...
  • Self-regulatory efficacy and sources of efficacy in elementary school pupils : Self-regulatory experiences in a population sample and pupils with attention and executive function difficulties 

    Paananen, Mika; Aro, Tuija; Viholainen, Helena; Koponen, Tuire; Tolvanen, Asko; Westerholm, Jari; Aro, Mikko (Elsevier Ltd, 2019)
    In this study, we examined self-regulatory efficacy and sources of self-efficacy (mastery experiences, vicarious experiences, social persuasion and physiological/emotional states) and the relationships between self-efficacy ...
  • Online Research and Comprehension Performance Profiles Among Sixth‐Grade Students, Including Those with Reading Difficulties and/or Attention and Executive Function Difficulties 

    Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Utriainen, Jukka; Aro, Mikko; Leu, Donald J.; Leppänen, Paavo H. T. (Wiley, 2022)
    This study identified online research and comprehension (ORC) performance profiles of 436 sixth-grade students (206 girls) aged 12–13 years. We included learner groups with different learning-related difficulties and ...
  • School-based group intervention in attention and executive functions : Intervention response and moderators 

    Paananen, Mika; Husberg, Henrik; Katajamäki, Heli; Aro, Tuija (Frontiers Media SA, 2022)
    Objective: This study investigated the effects of a school-based skill-training intervention in attention control and executive functions for pupils with hyperactivity-impulsivity (H-I) and cognitive control (CC) deficits. ...
  • Group-based intervention on attention and executive functions in the school context 

    Paananen, Mika; Aro, Tuija; Närhi, Vesa; Aro, Mikko (Routledge, 2018)
    The objective of the study was to examine the effects of a group-based behavioural, cognitive and skills training intervention (Maltti) provided in schools for elementary school pupils with attention and executive function ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre