Tunnetaitojen merkitys opettajan työssä
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella erilaisia tunnetaitoja ja niiden ilmenemistä opettajan työssä. Tunnetaidoista perehdytään paremmin tunteiden säätelyyn ja erilaisiin säätelyn keinoihin. Pyrkimyksenä on myös selvittää, millainen on tunnetaitoinen opettaja, mitä eri tunteiden säätelykeinoja opettajan on mahdollista käyttää, ja miten opettaja vaikuttaa oppilaiden tunnetaitojen kehittymiseen.
Yksi merkittävimmistä huomiosta on opettajan oma tunnetaitojen osaaminen. Opettajan tunnetoiminta on merkittävästi yhteydessä luokassa vallitsevaan ilmapiiriin, johon vaikuttaa suuresti opettajan tunteiden säätely. Luokan ilmapiiri puolestaan linkittyy vahvasti oppilaiden kouluviihtyvyyteen sekä oppimiseen, joten opettajan tunteiden säätelyllä on iso rooli oppilaiden koulunkäynnissä. Tämän takia erilaisten tunteiden säätelykeinojen harjoittaminen on tärkeää.
Tutkielman perusteella opettajan tunnetaitoihin ja tunteiden säätelyyn olisi syytä keskittyä entistä enemmän tulevaisuudessa. Näin ollen onkin tärkeää miettiä, huomioidaanko opettajien tunteiden säätelykeinoja riittävästi esimerkiksi opettajien koulutuksessa ja työelämässä. Tämän lisäksi tunnetaitojen ja tunteiden säätelyn jatkuva harjoittaminen on olennaista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5001]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ... -
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
Valmentajataustan merkitys opettajan työssä
Manninen, Jaakko; Halonen, Niko (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys joukkueurheilun valmentajataustalla on opettajan työssä. Tarkastelun kohteena olivat opettajana työskennelleiden ja valmentajana toimineiden käsitykset toimenkuvien ... -
"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ...