Valmentajataustan merkitys opettajan työssä
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys joukkueurheilun valmentajataustalla on opettajan työssä. Tarkastelun kohteena olivat opettajana työskennelleiden ja valmentajana toimineiden käsitykset toimenkuvien välisistä yhtäläisyyksistä, eroavaisuuksista ja siirtovaikutuksista. Tarkoituksena on laajentaa ajatuksia opettajan työstä ja valmentamisesta, sekä tarjota näissä toimenkuvissa toimiville henkilöille näkemyksiä hyödyntää kokemusta molemmista toimenkuvista. Tutkimuksemme on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla vuosien 2017 ja 2019 välillä. Haastateltavana oli kuusi henkilöä, joilla on kokemusta sekä opettajan työstä että joukkueurheiluvalmentamisesta. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistuneet opettajavalmentajat löysivät toimenkuvien väliltä kuusi yhtäläisyysteemaa: kasvatustyö, ryhmänhallinta, suunnitelmallisuus, yhteistyö, rooli ja päätöksenteko. Eroavaisuusteemoja toimenkuvien väliltä löytyi viisi: motivointi ja tavoitteiden asettaminen, kilpailullisuus, kokonaisvaltaisuus, viestintäkeinot ja ammattikenttä. Siirtovaikutuksia valmentajataustasta opettajan työhön oli neljä: harjoitteet, palautteenanto, ryhmänhallintatavat ja roolitus. Toisen suuntaisia siirtovaikutuksia opettajan työstä valmentamiseen olivat: keskustelut, tunteiden hallinta ja ryhmäkoheesio. Tutkimuksemme tulosten mukaan toimenkuvien välillä on yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, sekä hyväksi todettuja käytänteitä, jotka toimivat molemmissa toimenkuvissa. Opettajan työ ja valmentaminen ovat tehtäviä, joissa voi hyödyntää molemmissa toimenkuvissa saatuja kokemuksia
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Valmentajataustan merkitys rehtorin työssä
Pulkkinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Vuorovaikutus ja motivaatio kilpaurheilussa ja koulumaailmassa
Hautamäki, Miro (2023)Tutkimuksessa on tutkittu peruskoulun opettajia, jotka lisäksi valmentavat kilpaurheilujoukkuetta. Tutkimuksessa selvitetään valmentamisessa ja opettajuudessa käytettäviä vuorovaikutuksen ja motivoinnin keinoja. -
Juniorivalmentajien vuorovaikutuskeinot otteluissa
Levaniemi, Linda (2023)Tämän Pro gradu-tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä juniorivalmentajien käyttämistä vuorovaikutuskeinoista ottelun aikana. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä vuorovaikutuskeinoja valmentajat käyttävät ... -
“Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen
Kemppainen, Linda; Myllyniemi, Jutta (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteyttä nuoren urheilijan koettuun itseluottamukseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää, mitkä valmentajan valmennuskäyttäytymisen ... -
Valmentaja johtajana : kehityskeskustelu osana kokonaisvaltaista valmennussuhdetta
Koho, Ville; Teittinen, Turo (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia urheilujoukkueiden ammattivalmentajien johtamiskäyttäytymistä ja erityisesti kehityskeskusteluiden käyttöä osana joukkueurheilijoiden kokonaisvaltaista johtamista. Tutkimusongelmia ...