Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Valmentajataustan merkitys opettajan työssä

Thumbnail
Katso/Avaa
466.6 Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Manninen, Jaakko |
Halonen, Niko
Päivämäärä
2020
Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys joukkueurheilun valmentajataustalla on opettajan työssä. Tarkastelun kohteena olivat opettajana työskennelleiden ja valmentajana toimineiden käsitykset toimenkuvien välisistä yhtäläisyyksistä, eroavaisuuksista ja siirtovaikutuksista. Tarkoituksena on laajentaa ajatuksia opettajan työstä ja valmentamisesta, sekä tarjota näissä toimenkuvissa toimiville henkilöille näkemyksiä hyödyntää kokemusta molemmista toimenkuvista. Tutkimuksemme on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla vuosien 2017 ja 2019 välillä. Haastateltavana oli kuusi henkilöä, joilla on kokemusta sekä opettajan työstä että joukkueurheiluvalmentamisesta. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistuneet opettajavalmentajat löysivät toimenkuvien väliltä kuusi yhtäläisyysteemaa: kasvatustyö, ryhmänhallinta, suunnitelmallisuus, yhteistyö, rooli ja päätöksenteko. Eroavaisuusteemoja toimenkuvien väliltä löytyi viisi: motivointi ja tavoitteiden asettaminen, kilpailullisuus, kokonaisvaltaisuus, viestintäkeinot ja ammattikenttä. Siirtovaikutuksia valmentajataustasta opettajan työhön oli neljä: harjoitteet, palautteenanto, ryhmänhallintatavat ja roolitus. Toisen suuntaisia siirtovaikutuksia opettajan työstä valmentamiseen olivat: keskustelut, tunteiden hallinta ja ryhmäkoheesio. Tutkimuksemme tulosten mukaan toimenkuvien välillä on yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, sekä hyväksi todettuja käytänteitä, jotka toimivat molemmissa toimenkuvissa. Opettajan työ ja valmentaminen ovat tehtäviä, joissa voi hyödyntää molemmissa toimenkuvissa saatuja kokemuksia ...
Asiasanat
valmentajuus opettajan työ opettajavalmentaja valmentajat opettajat valmennus joukkueurheilu opettajuus siirtovaikutus junioriurheilu vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283539

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [24931]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Valmentajataustan merkitys rehtorin työssä 

    Pulkkinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2011)
  • Juniorivalmentajien vuorovaikutuskeinot otteluissa 

    Levaniemi, Linda (2023)
    Tämän Pro gradu-tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä juniorivalmentajien käyttämistä vuorovaikutuskeinoista ottelun aikana. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä vuorovaikutuskeinoja valmentajat käyttävät ...
  • “Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen 

    Kemppainen, Linda; Myllyniemi, Jutta (2022)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteyttä nuoren urheilijan koettuun itseluottamukseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää, mitkä valmentajan valmennuskäyttäytymisen ...
  • Valmentaja johtajana : kehityskeskustelu osana kokonaisvaltaista valmennussuhdetta 

    Koho, Ville; Teittinen, Turo (2012)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia urheilujoukkueiden ammattivalmentajien johtamiskäyttäytymistä ja erityisesti kehityskeskusteluiden käyttöä osana joukkueurheilijoiden kokonaisvaltaista johtamista. Tutkimusongelmia ...
  • Kolme pyörähdystä opettajuuden ytimeen : opettajan mielen avautuminen, opettajan käyttöteorian merkitys, opettajan jaksamisen tarkastelu 

    Känsälä, Pirkko-Liisa; Aromaa, Aija (2004)
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre