Maajoukkuetie FBA:n vaikutus salibandypelaajan kehittymiseen ja valmentajan osaamiseen
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millainen vaikutus
MAAJOUKKUETIE FBA:lla on ollut toiminnassa mukana olevien pelaajien kehittymiseen ja
valmentajien osaamiseen. Tutkimuksen toimeksiantajina toimivat yhteistyössä Suomen
Salibandyliitto ja Eerikkilä Sport & Outdoor Resort, jossa MAAJOUKKUETIE FBA-
tapahtumat järjestetään.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 720 pelaajaa. Pelaajien kehittymistä tarkasteltiin vuosien
2017 ja 2020 aikana 15- ja 17-vuotiaille pelaajille toteutetuilla fyysisiä ominaisuuksia ja
lajitaitoja mittaavilla testeillä. Lisäksi teetettiin kysely, joka lähetettiin MAAJOUKKUETIE
FBA-toiminnassa mukana oleville seuroille. Kyselyyn vastasi kuusi seuraa. Seuran
valmennuspäällikkö ja valmentajat vastasivat kyselyyn antaen yhden yhteisen vastauksen.
Kyselyssä he arvioivat sekä MAAJOUKKUETIE FBA-toiminnan vaikuttavuutta sekä pelaajien
kehittymiseen että valmentajien osaamiseen. Aineistoa analysoitiin IBM SPSS Statistics 28 -
ohjelmistoa käyttäen. Pelaajien testitulosten keskiarvoja eri vuosien välillä toisiinsa verrattiin
t-testillä ja efektikoolla. Kyselyn osalta tuloksia tarkasteltiin keskiarvoina ja keskihajontoina.
Osa kyselystä koostui kysymyksistä, joissa arvioitiin MAAJOUKKUETIE FBA:n
vaikuttavuutta pelaajien ja valmentajien kehittymiseen asteikolla -100 - 100. Negatiivinen arvo
kuvastaa negatiivista ja positiivinen arvo positiivista vaikutusta. Sen lisäksi kyselyssä käytettiin
Likert-asteikollisia totuusväittämiä, joissa vastauksille annettiin keskiarvoja laskiessa
numeerinen arvo (1-5).
Testituloksista tilastollisesti merkitsevästi kehittyivät 15-vuotiaiden osalta SM-juoksu ja 17-
vuotiaiden osalta pallonhallinta, SM-juoksu sekä SM-pallo. Kyselyn vastausten mukaan seurat
kokevat MAAJOUKKUETIE FBA-toiminnan vaikuttaneen sekä pelaajien kehittymiseen että
valmentajien osaamiseen positiivisesti, mitä voidaan pitää tutkimuksen päätuloksena.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Jos sen paperin kerran rypistää, niin kyl se vaikee on saada suoraksi" : salibandypelaajien kokemuksia valmentajan vuorovaikutusosaamisesta ja sen merkityksestä pelaajan koetulle itseluottamukselle
Kuusisto, Susanna; Aineslahti, Aino (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin valmentajan vuorovaikutusosaamisen merkitystä pelaajan koettuun itseluottamukseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää, miten pelaajat kokevat valmentajan vuorovaikutusosaamisen, ... -
Pelaajan ja valmentajan vuorovaikutussuhteen yhteys pelaajan itseluottamukseen naispesäpallossa
Kattelus, Laura; Kuusela, Jesse (2019)Kilpaurheilussa pyritään parhaaseen mahdolliseen suoritukseen, mikä edellyttää pelaajalta sekä valmentajalta yhteistyötä. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme valmentajan ja pelaajan välisen vuorovaikutuksen yhteyttä pelaajan ... -
Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen
Ropponen, Sami (2018)Tutkimuksen tavoite on löytää lasten kasvuympäristöstä tekijöitä, jotka parantavat lapsen tietotekniikan minäpystyvyyden kehittymistä ja mielenkiintoa tietotekniikkaa kohtaan. Kasvuympäristöstä tärkeimmät tekijät ovat koti, ... -
Liikuntapelien vaikutus motoristen taitojen kehittymiseen esikouluikäisillä lapsilla
Piirainen, Risto (2021)Motoristen perustaitojen kehittyminen luo pohjaa lapsen liikkumiselle ja kokonaisvaltaiselle fyysiselle aktiivisuudelle. Virtuaalisten liikuntapelien (exergames) yhteyttä motoristen taitojen hallintaan on aiemmin tutkittu ... -
Tarpeellisia kohtaamisia : ohjailukulttuurin vaikutus lapsen minän kehittymiseen
Luopajärvi, Riina (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.