Lapsen vapaudelle ja sen rajoittamiselle annetut merkitykset nuorisokotien toimintaa ohjaavissa asiakirjoissa
Suomalainen nuorisokoti instituutiona nousee julkisessa keskustelussa esiin lähinnä kielteisessä kontekstissa uutisten, kanteluiden ja selvitysten muodossa. Nuorisokotien toiminnassa on havaittu sekä työntekijöiden että asiakkaiden mukaan haasteita, sekavia ohjeita ja runsasta työtaakkaa. Lisäksi nuorisokotien arki sisältää paljon haastavia tilanteita, jotka edellyttävät eettisesti monimutkaisia päätöksiä ja vaativat tasapainoilua nuorten ja työntekijöiden perusoikeuksien ja velvollisuuksien välillä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten ja nuorten vapaudelle ja sen rajoittamiselle annettuja merkityksiä nuorisokotien toimintaa ohjaavissa asiakirjoissa ja peilata niitä John Rawlsin vapauden filosofian teoreettisen viitekehykseen. Tutkimuksen aineistona käytettiin kansallisia ja kansainvälisiä lakeja, sopimuksia ja eettisiä linjauksia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tarkastelu oli pääosin aineistolähtöistä, joskin tuloksia arvioitiin teorialähtöisesti pohdinnassa suhteessa Rawlsin yhteiskuntafilosofiseen oikeudenmukaisuuden teoriaan.
Tutkimusaineiston teemoittelun pohjalta asiakirjoista löydettiin neljä eri vapaudelle annettua merkitystä: ehdoton, ehdollinen, asiakkuuden raamittama sekä menetetty ja takaisin ansaittu vapaus. Tulosten pohjalta pääteltiin suomalaisen nuorisokotitoiminnan soveltavan osittain John Rawlsin linjaamien oikeudenmukaisen yhteiskuntajärjestyksen periaatteita. Lapsen kuuleminen nähtiin lähteiden ja tulosten pohjalta keskeisenä vapauden varmistamisen välineenä, jossa on vielä paljon kehitettävää.
...
Finnish youth homes are often discussed in negative context in the local media through resident complaints and government's reports. The operation of youth homes have been found lacking in several categories, such as giving overly complicated instructions to the residents and increasing the workload of social workers.
This research aims to investigate the meanings of restricting youth's freedom through documents that govern the operation of youth homes in Finland. The results are reflected upon a theoretical framework comprised of John Rawls's Theory of Justice's key concepts. The analysis was carried out with content analysis.
Through the categorization of the research data and content analysis, four categories of meanings of liberty were found: absolute liberty, conditional liberty, client-oriented liberty and lastly liberty that has been lost and re-earned. According to results, the Finnish youth home as an institution followed partially the principles laid out by John Rawls in his ideally constructed society of equal liberty. According to the analysis of results and source material collected for the research, listening to children's needs and opinions was found to be a core feature of ensuring equal liberty for children. For Finnish youth homes to improve, this key concept of listening to it's young clients is vital.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lastensuojelulaitosen asukkaat ja ammattilaiset tutkimuksen valossa Tuula Kallioniemen Toivottomassa tapauksessa ja Taru Väyrysen Pilven varjossa
Päretie, Katja (2021)Tutkielma tarkastelee, mitä kaksi 1970- ja 1980-luvun vaihteen nuortenkirjaa, Tuula Kallioniemen Toivoton tapaus? ja Taru Väyrysen Pilven varjo, kertovat aikansa lastensuojelulaitoksista, niiden nuorista ja ammattilaisista. ... -
Lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Harju, Laura (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvä lapsi asemoidaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Mielenkiinnon ... -
Lasten osallisuus suomalaisissa varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa
Pyökkimies, Martta (2009) -
Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa
Jukkala, Elsa (2015)Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa ja arvioida, millaisia sisältöjä erään kunnan perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa on erityisen tuen osalta. Tutkielman aineistoina olivat kunnan paikallinen opetussuunnitelma ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.