University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lapsen vapaudelle ja sen rajoittamiselle annetut merkitykset nuorisokotien toimintaa ohjaavissa asiakirjoissa

Thumbnail
View/Open
414.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lehtinen, Juha
Date
2022
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Suomalainen nuorisokoti instituutiona nousee julkisessa keskustelussa esiin lähinnä kielteisessä kontekstissa uutisten, kanteluiden ja selvitysten muodossa. Nuorisokotien toiminnassa on havaittu sekä työntekijöiden että asiakkaiden mukaan haasteita, sekavia ohjeita ja runsasta työtaakkaa. Lisäksi nuorisokotien arki sisältää paljon haastavia tilanteita, jotka edellyttävät eettisesti monimutkaisia päätöksiä ja vaativat tasapainoilua nuorten ja työntekijöiden perusoikeuksien ja velvollisuuksien välillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten ja nuorten vapaudelle ja sen rajoittamiselle annettuja merkityksiä nuorisokotien toimintaa ohjaavissa asiakirjoissa ja peilata niitä John Rawlsin vapauden filosofian teoreettisen viitekehykseen. Tutkimuksen aineistona käytettiin kansallisia ja kansainvälisiä lakeja, sopimuksia ja eettisiä linjauksia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tarkastelu oli pääosin aineistolähtöistä, joskin tuloksia arvioitiin teorialähtöisesti pohdinnassa suhteessa Rawlsin yhteiskuntafilosofiseen oikeudenmukaisuuden teoriaan. Tutkimusaineiston teemoittelun pohjalta asiakirjoista löydettiin neljä eri vapaudelle annettua merkitystä: ehdoton, ehdollinen, asiakkuuden raamittama sekä menetetty ja takaisin ansaittu vapaus. Tulosten pohjalta pääteltiin suomalaisen nuorisokotitoiminnan soveltavan osittain John Rawlsin linjaamien oikeudenmukaisen yhteiskuntajärjestyksen periaatteita. Lapsen kuuleminen nähtiin lähteiden ja tulosten pohjalta keskeisenä vapauden varmistamisen välineenä, jossa on vielä paljon kehitettävää. ...
 
Finnish youth homes are often discussed in negative context in the local media through resident complaints and government's reports. The operation of youth homes have been found lacking in several categories, such as giving overly complicated instructions to the residents and increasing the workload of social workers. This research aims to investigate the meanings of restricting youth's freedom through documents that govern the operation of youth homes in Finland. The results are reflected upon a theoretical framework comprised of John Rawls's Theory of Justice's key concepts. The analysis was carried out with content analysis. Through the categorization of the research data and content analysis, four categories of meanings of liberty were found: absolute liberty, conditional liberty, client-oriented liberty and lastly liberty that has been lost and re-earned. According to results, the Finnish youth home as an institution followed partially the principles laid out by John Rawls in his ideally constructed society of equal liberty. According to the analysis of results and source material collected for the research, listening to children's needs and opinions was found to be a core feature of ensuring equal liberty for children. For Finnish youth homes to improve, this key concept of listening to it's young clients is vital. ...
 
Keywords
vapauden rajoittaminen John Rawls vapaus nuorisokodit lastensuojelu nuoret yhteiskuntafilosofia perusoikeudet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205062562

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Harju, Laura (2016)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvä lapsi asemoidaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Mielenkiinnon ...
  • Sosiaalityöntekijöiden puhetavat lapsen kaltoinkohtelun asiakirjoissa : diskurssitutkimus lastensuojelutarpeen selvitysten yhteenvedoista 

    Sipola, Taina (2016)
  • Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa 

    Jukkala, Elsa (2015)
    Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa ja arvioida, millaisia sisältöjä erään kunnan perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa on erityisen tuen osalta. Tutkielman aineistoina olivat kunnan paikallinen opetussuunnitelma ja ...
  • Lasten osallisuus suomalaisissa varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa 

    Pyökkimies, Martta (2009)
  • Musiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa 

    Hyyrynen, Roosa (2022)
    Musiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre