Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa
Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa ja arvioida, millaisia sisältöjä erään kunnan
perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa on erityisen tuen osalta. Tutkielman
aineistoina olivat kunnan paikallinen opetussuunnitelma ja kunnan suomenkielisen
perusopetuksen lukuvuosisuunnitelmat. Näiden asiakirjojen sisältöjen tutkiminen
koettiin merkityksellisenä, koska sisältöjen arvioinnin myötä myös kehitystyö on
mahdollista. Lisäksi aihe on ajankohtainen, koska uusi opetussuunnitelma on
tulossa voimaan syksyllä 2016.
Aineistoa lähestyttiin tietosysteemin avulla, jossa erotetaan tietosysteemi ja sitä
ympäröivä reaalimaailma toisistaan. Tässä tutkielmassa tietosysteemejä ovat
perusopetuksen asiakirjat. Aineistoa tutkittiin kolmivaiheisesti sisällön analyysin
keinoin. Ensimmäiseksi analysoitiin kunnan paikallisen opetussuunnitelman sisältöä
erityisen tuen osalta. Analyysin runko muodostettiin perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa annettujen paikallisen opetussuunnitelman sisällön
määräysten pohjalta. Toisessa vaiheessa analysoitiin tutkitun kunnan
suomenkielisten peruskoulujen lukuvuosisuunnitelmien sisällöt erityisen tuen
osalta. Analyysin runko muodostettiin kouluille annetun lukuvuosisuunnitelmia
koskevan ohjeistuksen perusteella. Kolmannessa vaiheessa tutkittiin sitä, mitä
erityisen tuen tukimuotoja ja opetuspaikkoja koulut kertoivat
lukuvuosisuunnitelmissa erityiseen tukeen liittyvän.
Tutkielman tulokset osoittivat, että paikallisen opetussuunnitelman sekä
lukuvuosisuunnitelmien sisällöissä on puutteita niitä varten annettujen ohjeistusten
konteksteissa. Lukuvuosisuunnitelmissa erityisen tuen tukimuotoja oli kuvailtu
listamaisesti ja opetuspaikkoja vähäisesti. Täsmällisten tukimuotokuvausten lisäksi
erityinen tuki näyttäytyi kuvauksena siitä, millaista erityinen tuki on. Opetuspaikat
eivät noudattaneet inklusiivista ajattelutapaa, mutta tulos jäi melko pinnalliseksi
lukuvuosisuunnitelmien epätarkkuuden vuoksi.
Tutkielmassa kävi ilmi, että koulut oli ohjeistettu lukuvuosisuunnitelmien
laadintaan lähes samoilla ohjeilla kuin mitä perusopetuksen opetussuunnitelmien
perusteissa annetaan kunnille paikallisen opetussuunnitelman laadintaan. Lähes
identtisen ohjeistuksen myötä lukuvuosisuunnitelmien luonne opetussuunnitelmaa
tarkentavana asiakirjana näyttää häviävän. Keskeisin johtopäätös olikin, että
koulujen on mahdollista laatia laadukkaita lukuvuosisuunnitelmia, mutta kuntien
tulisi panostaa lukuvuosisuunnitelmaohjeistuksen laatimiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pedagoginen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa
Huhtala, Katriina; Knuutila, Mirva (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa laadukkaan pedagogisen kirjaamisen tavoista erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia pedagogisten asiakirjojen kirjaamista ja niissä ilmentyviä ... -
The 21st Century Reforms (Re)Shaping the Education Policy of Inclusive and Special Education in Finland
Ahtiainen, Raisa; Pulkkinen, Jonna; Jahnukainen, Markku (MDPI AG, 2021)In recent decades, an essential global aim of the reforms of special education has been the promotion of inclusive education. This article discusses the implementation of reforms with a focus on tiered support systems in ... -
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ... -
Toiminta-alueittaisen opetuksen kehittämistarpeet opettajien kokemana
Kiviranta, Julia; Kasakkamäki, Elina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminta-alueittaiseen opetukseen liittyviä huolia sekä kehittämistarpeita opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä toiminta-alueittaisesta opetuksesta ... -
Musiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa
Hyyrynen, Roosa (2022)Musiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.