Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKaasalainen, Karoliina
dc.contributor.authorUusitalo, Karoliina
dc.date.accessioned2022-05-05T06:18:59Z
dc.date.available2022-05-05T06:18:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80893
dc.description.abstractKehonkuvalla tarkoitetaan sitä mielikuvaa, mikä meillä on omasta kehostamme, eli täysin subjektiivista kokemusta omasta fyysisestä itsestämme. Kehonkuvaongelmat ovat lisääntyneet runsaasti viime vuosina ja siihen yhtenä merkittävänä syynä pidetään sosiaalista mediaa. Kehotyytymättömyydellä on havaittu olevan vakavia seuraamuksia, kuten yhteyttä monien psyykkisten ja fyysisten terveysongelmien syntyyn, joten on oleellista tunnistaa ne riskiryhmät, joilla on kohonnut riski alentuneeseen kehotyytyväisyyteen. Sosiaaliselle medialle löytyy moninaisia määritelmiä. Yleisesti sillä kuitenkin tarkoitetaan verkkoviestintäympäristöjä ja siellä esiintyviä yhteisöjä, joissa käyttäjistä tulee aktiivisia viestijöitä sekä sisällöntuottajia tiedon vastaanottamisen lisäksi. Ihmisten välinen vuorovaikutus toimii sosiaalisen median perustana. Tämä vuorovaikutus on kokenut suuren mullis-tuksen sosiaalisen median tarjoamien mahdollisuuksien myötä. Sosiaalisen median käytön kielteisinä vaikutuksina voidaan pitää muun muassa sen aiheuttamaa vertailua muihin henkilöihin sekä ulkonäköihanteisiin, jotka vaikuttavat laskevasti hyvinvointiin sekä sen aiheuttamaa riippuvuutta. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen median yhteyttä miesten kehonkuvaan. Tämän lisäksi tarkasteltiin, esiintyykö tuloksissa joitain eroavaisuuksia miesten ja naisten välillä. Katsaukseen valikoitui kuusi vuosina 2015-2021 julkaistua tutkimusta, joista viisi oli poikkileikkaustutkimuksia ja yksi pitkittäistutkimus. Näistä jokaisessa havaittiin tilastollisesti merkitsevä yhteys sosiaalisen median ja kehonkuvan välillä. Viidessä tutkimuksessa yhteys esiintyi positiivisena kehotyytymättömyyden ja sosiaalisen median välillä ja yhdessä yhteys esiintyi positiivisena kehotyytyväisyyden ja sosiaalisen median välillä. Sukupuolen ei havaittu vaikuttavan yhteyteen yhdessäkään tutkimuksista. Katsauksen tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta perinteisen median ja kehonkuvan yhteydestä miehillä. Tämän lisäksi tulokset ovat samankaltaisia, kuin tutkimuksissa, joissa on tutkittu sosiaalisen median ja kehonkuvan yhteyttä naisilla. Katsaus osoittaa, että myös miesten kehonkuvaan liittyvät huolet tulee ottaa tosissaan ja niitä ei saa verhota vain naisten ongelmaksi. Sosiaalisen median ja kehonkuvan välistä yhteyttä tulisi myös tutkia miehillä lisää, jotta muun muassa yhteyden laajuus ja sen selittävät mallit avautuisivat paremmin.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofi
dc.subject.otherkehotyytymättömyys
dc.titleSosiaalisen median yhteys miesten kehonkuvaan
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205052549
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoruumiinkuva
dc.subject.ysomiehet


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot