Instagramin käytön yhteys nuorten aikuisten kehonkuvaan
Sosiaalisella medialla tarkoitetaan erilaisia verkkoympäristöjä, jotka perustuvat käyttäjien väliseen vuorovaikutukseen. Instagram on suosittu kuvien jakamiseen perustuva sosiaalisen median alusta, ja se on olennainen osa nuorten aikuisten elämää ja sosiaalisen median käyttöä. Kehonkuvalla tarkoitetaan puolestaan yksilön ajatuksia, kokemuksia ja havaintoja liittyen omaan kehoon ja sen omaisuuksiin, kuten esimerkiksi kokoon ja muotoon. Erityisesti ulkonäköön liittyvät vertailut ovat keskeisessä osassa kehonkuvan muodostumista ja käsittelyä. Sosiaalisessa mediassa esiintyy sosiaalista vertailua, jossa yksilö vertaa itseään muun muassa sosiaalisessa mediassa esitettäviin ulkonäköihanteisiin. Instagramin käyttö on korreloinut positiivisesti itseobjektivoinnin ja ulkonäkövertailujen määrän kanssa. Tämän katsauksen tarkoituksena on selvittää, onko Instagramin käytöllä yhteyttä nuorten aikuisten kehonkuvaan sekä sitä, millainen Instagramissa nähtävä sisältö on yhteydessä kehonkuvaan. Koska sosiaalisen median käyttö on maailmanlaajuista, on tärkeää ymmärtää sen käytön vaikutuksia kehonkuvaan ja löytää ratkaisuja myönteisemmän sosiaalisen median ilmapiirin luomiseksi. Katsauksen kirjallisuushaku toteutettiin kahteen tietokantaan: Psycinfoon sekä Medline Ovidiin. Kirjallisuushaun tuloksena tähän katsaukseen päätyi kuusi tutkimusta. Kehopositiivisuutta ja itsemyötätuntoa korostava sisältö oli tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä korkeampaan kehotyytyväisyyteen ja kehoarvostukseen. Useammassa tutkimuksessa fitspiration-sisältö, kuvat hoikista ihannekehoista sekä julkisuudenhenkilöiden seuraaminen aiheuttivat tilastollisesti merkitsevästi matalampaa kehotyytyväisyyttä ja kehoarvostusta. Kahdessa tutkimuksessa havaittiin tilastollisesti merkitsevä yhteys suuremman Instagramin käyttöaktiivisuuden ja kehotyytymättömyyden sekä itsensä tarkkailun välillä. Instagramin käyttö on yhteydessä nuorten aikuisten kehonkuvaan sekä positiivisella että negatiivisella tavalla. Tulevaisuudessa jatkotutkimusta tulisi suunnata pidempikestoisiin tutkimuksiin, sillä tämän katsauksen tutkimusten tulosten perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä siitä, miten Instagramin käyttö on yhteydessä kehonkuvaan pidemmällä aikavälillä. Nuorten aikuisten altistuminen erilaisille Instagram-sisällöille on kuitenkin jatkuvaa. Lisäksi miesten kehonkuvaan liittyen tarvitaan lisää tutkimuksia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten aikuisten kokemuksia Instagramin ja kehonkuvan yhteydestä
Hollmén, Karoliina (2024)Sosiaalinen median käyttö on yleistynyt viime vuosina ja käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti. Instagram on neljänneksi suosituin kaikista sosiaalisen verkkosivustoista ja erityisesti nuorten ja nuorten aikuisen suosima. Yli ... -
Liikunta-aktiivisuuden yhteys nuorten kehonkuvaan ja itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus
Pihlajaniemi, Noona (2014)TIIVISTELMÄ Liikunta-aktiivisuuden yhteys nuorten kehonkuvaan ja itsetuntoon. WHO-Koululaistutkimus. Pihlajaniemi, Noona Hilla Henriina Terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma Jyväskylän yliopisto, Liikuntatieteellinen ... -
Murrosikäisten tyttöjen ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisen median yhteydestä kehonkuvaan
Karttunen, Taia (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää murrosikäisten tyttöjen ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisen median ja kehonkuvan yhteydestä. Päädyin tarkastelemaan ilmiötä neljän tutkimuskysymyksen kautta. Ensin ... -
Koululiikunnan koetut vaikutukset kehonkuvaan
Alahäivälä, Ninna (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät koululiikunnassa ovat vaikuttaneet nuorten aikuisten kehonkuvan rakentumiseen. Toteutin tutkielman laadullisin menetelmin käyttämällä fenomenologis-hermeneuttista ... -
Nuorten aikuisten sosiaalisen median sisällöntuottajayrittäjien kompetenssit, resurssit ja mahdollisuuksien tavoittelu
Hänninen, Markku (Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopisto, 2023)YTM Markku Hänninen kauppatieteiden väitöskirja Nuorten aikuisten sosiaalisen median sisällöntuottajayrittäjyys tarkastettiin 13.10.2023 Itä-Suomen yliopistossa. Vastaväittäjänä toimi professori Ulla Hytti Turun yliopistosta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.