Sosiaalisen median yhteys miesten kehonkuvaan
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kehonkuvalla tarkoitetaan sitä mielikuvaa, mikä meillä on omasta kehostamme, eli täysin subjektiivista kokemusta omasta fyysisestä itsestämme. Kehonkuvaongelmat ovat lisääntyneet runsaasti viime vuosina ja siihen yhtenä merkittävänä syynä pidetään sosiaalista mediaa. Kehotyytymättömyydellä on havaittu olevan vakavia seuraamuksia, kuten yhteyttä monien psyykkisten ja fyysisten terveysongelmien syntyyn, joten on oleellista tunnistaa ne riskiryhmät, joilla on kohonnut riski alentuneeseen kehotyytyväisyyteen.
Sosiaaliselle medialle löytyy moninaisia määritelmiä. Yleisesti sillä kuitenkin tarkoitetaan verkkoviestintäympäristöjä ja siellä esiintyviä yhteisöjä, joissa käyttäjistä tulee aktiivisia viestijöitä sekä sisällöntuottajia tiedon vastaanottamisen lisäksi. Ihmisten välinen vuorovaikutus toimii sosiaalisen median perustana. Tämä vuorovaikutus on kokenut suuren mullis-tuksen sosiaalisen median tarjoamien mahdollisuuksien myötä. Sosiaalisen median käytön kielteisinä vaikutuksina voidaan pitää muun muassa sen aiheuttamaa vertailua muihin henkilöihin sekä ulkonäköihanteisiin, jotka vaikuttavat laskevasti hyvinvointiin sekä sen aiheuttamaa riippuvuutta.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen median yhteyttä miesten kehonkuvaan. Tämän lisäksi tarkasteltiin, esiintyykö tuloksissa joitain eroavaisuuksia miesten ja naisten välillä. Katsaukseen valikoitui kuusi vuosina 2015-2021 julkaistua tutkimusta, joista viisi oli poikkileikkaustutkimuksia ja yksi pitkittäistutkimus. Näistä jokaisessa havaittiin tilastollisesti merkitsevä yhteys sosiaalisen median ja kehonkuvan välillä. Viidessä tutkimuksessa yhteys esiintyi positiivisena kehotyytymättömyyden ja sosiaalisen median välillä ja yhdessä yhteys esiintyi positiivisena kehotyytyväisyyden ja sosiaalisen median välillä. Sukupuolen ei havaittu vaikuttavan yhteyteen yhdessäkään tutkimuksista.
Katsauksen tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta perinteisen median ja kehonkuvan yhteydestä miehillä. Tämän lisäksi tulokset ovat samankaltaisia, kuin tutkimuksissa, joissa on tutkittu sosiaalisen median ja kehonkuvan yhteyttä naisilla. Katsaus osoittaa, että myös miesten kehonkuvaan liittyvät huolet tulee ottaa tosissaan ja niitä ei saa verhota vain naisten ongelmaksi. Sosiaalisen median ja kehonkuvan välistä yhteyttä tulisi myös tutkia miehillä lisää, jotta muun muassa yhteyden laajuus ja sen selittävät mallit avautuisivat paremmin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Murrosikäisten tyttöjen ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisen median yhteydestä kehonkuvaan
Karttunen, Taia (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää murrosikäisten tyttöjen ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisen median ja kehonkuvan yhteydestä. Päädyin tarkastelemaan ilmiötä neljän tutkimuskysymyksen kautta. Ensin ... -
Sosiaalisen median ulkonäköpaineita aiheuttavan sisällön yhteys kehonkuvaan yläkouluikäisillä nuorilla : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022
Kulmala, Annika (2024)Due to the biological, social, and psychological changes occurring during adolescence, this phase represents a particularly vulnerable period for the formation of body image. Adolescents are susceptible to comparing ... -
Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa
Haukka, Ilona (2023)Tämän laadullisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia sosiaalisen median käyttäjiä lukiolaiset tytöt ovat ja millaisia ajatuksia heillä on kehonkuvastaan. Päätarkoituksena oli selvittää ... -
Pakolaistaustaisten nuorten miesten tulevaisuuden suunnittelu sosiaalisen ja henkilökohtaisen identiteetin ristipaineessa
Turtiainen, Kati (Sukupuolentutkimuksen seura, 2021) -
Instagramin käytön yhteys nuorten aikuisten kehonkuvaan
Laitinen, Wilma (2024)Sosiaalisella medialla tarkoitetaan erilaisia verkkoympäristöjä, jotka perustuvat käyttäjien väliseen vuorovaikutukseen. Instagram on suosittu kuvien jakamiseen perustuva sosiaalisen median alusta, ja se on olennainen osa ...