Tandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen : blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä tandempedagogiikka voi tuoda opettajankoulutukselle. Tutkimuksessa otetaan selvää tandempedagogiikan laajentamisen mahdollisuuksista opettajankoulutuksessa sekä mallin eduista ja haasteista, jotka kieltenopettajan tulisi tietää jo opettajankoulutuksessa. Tutkielman keskeisin käsite on luokkatandem, joka tarkoittaa kahden, suomen- ja ruotsinkielisen, koululuokan välistä yhteistyötä, jossa oppijat oppivat toistensa äidinkieliä pareittain.
Tutkimukseen osallistui kaksi henkilöä, joita tässä tutkimuksessa kutsutaan opettajankouluttajaksi ja opettajaopiskelijaksi. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahden puolistrukturoidun haastattelun avulla syksyllä 2021. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Miten tandempedagogiikkaa voitaisiin hyödyntää laajemmin opettajankoulutuksessa? 2. Mitä tandempedagogiikka voi antaa kieltenopettajankoulutukselle?
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että tandempedagogiikkaa on vaikeaa hyödyntää laajemmassa kontekstissa. Luokkatandem on kielenoppimisen mallina hyvin rajoittunut, eikä sitä voida käyttää esimerkiksi kaksikielisten oppijoiden kielenoppimisessa. Myös yliopistokontekstissa ilmenee haasteita, sillä ruotsinkielisiä opiskelijoita on huomattavasti vähemmän kuin suomenkielisiä opiskelijoita. Tutkimuksessa tuli esille myös monia seikkoja, jotka tulisi huomioida opettajankoulutuksessa, kuten opettajan uuden roolin omaksumisen haaste sekä luokkatandem-mallin kommunikatiivisuuden ja autenttisuuden edut. Näillä tiedoilla tulevat kieltenopettajat olisivat yhtä mallia rikkaampina toteuttamassa kielitietoista pedagogiikkaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
Ågren, Jutta; Äyräväinen, Helka (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia opetuskokeilusta, jonka toteutimme lukion ruotsin kurssilla. Opetuskokeilu oli suunnittelemamme projekti, jossa opiskelijat valmistivat sisältöä ... -
"Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
Jokela, Petra (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ... -
”Det är sådant mellanmål för dem” : nyutexaminerade lärares uppfattningar om funktionalitet i svenskundervisning på gymnasiet
Anttonen, Anniina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsinopettajien käsityksiä toiminnallisuudesta heidän omilla oppitunneillaan. Ensiksi selvitettiin, miten opettajat määrittelevät toiminnallisuuden ja mitä se heidän ... -
Näkökulmia vieraskieliseen perusopetukseen : koulun kehittämishankkeesta koulun toimintakulttuuriksi
Rasinen, Tuija (Jyväskylän yliopisto, 2006)Jyväskyläläinen Kortepohjan koulu aloitti vieraskielisen opetuksen pienimuotoisena opetuskokeiluna vuonna 1991. Vuosien saatossa hanke on laajentunut koskettamaan kaikkia koulun oppilaita. Opetuksen toteuttaminen ja opiskelu ... -
Språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå : ett användarperspektiv
Rimpiläinen, Heini (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia kieltenopettajien kokemuksia pelillistämisestä ja sen käytöstä lukion kieltenopetuksessa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miten ja miksi pelillistämistä käytetään kieltenopetuksessa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.