dc.contributor.advisor | Lauritsalo, Kirsti | |
dc.contributor.author | Sula, Jani-Markus | |
dc.date.accessioned | 2022-04-25T07:11:26Z | |
dc.date.available | 2022-04-25T07:11:26Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80681 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää innostavia ja osallistumista edistäviä tekijöitä koulun vesiliikuntatunneilla. Tutkielmassa tarkoituksena on selvittää lisäksi tekijöitä, jotka estävät innostumista ja tunneille osallistumista. Tutkielma on rajattu käsittelemään ainoastaan koulun liikuntatunteja. Suomessa perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) velvoittaa liikunnanopetuksen sisältämään vesiliikunnan opetusta ja arviointia. Kuitenkaan kaikki lapset ja nuoret eivät osallistu vesiliikuntatunneille ja siksi on tärkeä selvittää tekijöitä, jotka innostaisivat lapsia ja nuoria osallistumaan vesiliikuntatunneille.
Vesiliikunnanopetukseen liikuntatunneilla tulee perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan kuulua uintia, vesiliikuntaa ja vesipelastusta. Vesiliikunnan tavoitteena on kehittää oppilaiden uimataitoa ja vesipelastustaitoja. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Merkittävimmät innostavuutta ja osallistumista edistävät tekijät koulun vesiliikuntatunneilla on mielenkiintoiset ja nautinnolliset sisällöt. Sisältöjen monipuolisuus ja vaihtelevuus luovat vesiliikuntatunneista oppilaille mieluisia. Oppilaiden osallistumista tukeva opettaja antaa oppilaille mahdollisuuden vaikuttaa tuntien sisältöihin ja huomioi tunneilla oppilaiden yksilöllisen kehityksen. Innostavuutta ja osallistumista estäviä tekijöitä ovat muun muassa yksityisyyden suojan puute, ryhmäjako, epävarmuutta ja ahdistusta aiheuttavat kokemukset, uimataidottomuus ja vesipelko. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajan tulee keskittyä vesiliikuntatunneilla turvallisen ilmapiirin luomiseen koko uimahallikokemuksen ajaksi. Oppilaiden tarpeiden huomioiminen on vesiliikuntatunneilla tärkeää. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | innostavuus | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.title | Innostavia ja osallistumista edistäviä tekijöitä peruskoulun vesiliikuntatunneilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204252358 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | vesiliikunta | |