Innostavia ja osallistumista edistäviä tekijöitä peruskoulun vesiliikuntatunneilla
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää innostavia ja osallistumista edistäviä tekijöitä koulun vesiliikuntatunneilla. Tutkielmassa tarkoituksena on selvittää lisäksi tekijöitä, jotka estävät innostumista ja tunneille osallistumista. Tutkielma on rajattu käsittelemään ainoastaan koulun liikuntatunteja. Suomessa perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) velvoittaa liikunnanopetuksen sisältämään vesiliikunnan opetusta ja arviointia. Kuitenkaan kaikki lapset ja nuoret eivät osallistu vesiliikuntatunneille ja siksi on tärkeä selvittää tekijöitä, jotka innostaisivat lapsia ja nuoria osallistumaan vesiliikuntatunneille.
Vesiliikunnanopetukseen liikuntatunneilla tulee perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan kuulua uintia, vesiliikuntaa ja vesipelastusta. Vesiliikunnan tavoitteena on kehittää oppilaiden uimataitoa ja vesipelastustaitoja. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Merkittävimmät innostavuutta ja osallistumista edistävät tekijät koulun vesiliikuntatunneilla on mielenkiintoiset ja nautinnolliset sisällöt. Sisältöjen monipuolisuus ja vaihtelevuus luovat vesiliikuntatunneista oppilaille mieluisia. Oppilaiden osallistumista tukeva opettaja antaa oppilaille mahdollisuuden vaikuttaa tuntien sisältöihin ja huomioi tunneilla oppilaiden yksilöllisen kehityksen. Innostavuutta ja osallistumista estäviä tekijöitä ovat muun muassa yksityisyyden suojan puute, ryhmäjako, epävarmuutta ja ahdistusta aiheuttavat kokemukset, uimataidottomuus ja vesipelko. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajan tulee keskittyä vesiliikuntatunneilla turvallisen ilmapiirin luomiseen koko uimahallikokemuksen ajaksi. Oppilaiden tarpeiden huomioiminen on vesiliikuntatunneilla tärkeää.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5336]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilasjohtoiset työtavat edistävät osallistumista ja fyysistä aktiivisuutta liikuntatunneilla
Huovinen, Terhi (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2020) -
”Eriyttäminen lisää liikunnan iloa, osallisuutta ja osallistumista, onnistumisen elämyksiä ja myös fyysistä aktiivisuutta” : liikuntaa opettaneiden kokemuksia eriyttämisen merkityksestä 7–9.lk oppilaiden osallistumiseen liikuntatunneilla
Joutsen, Laura; Vartianen, Pia (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntaa opettaneiden kokemuksia siitä mikä merkitys eriyttämisellä koettiin olevan yläasteikäisten oppilaiden osallistumiseen ja osallisuuteen koulun liikuntatunneilla. Tutkimuksen ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot peruskoulun liikunnanopettajan työssä
Lauri, Hilda (2023)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella kirjallisuuskatsauksen ominaispiirteiden mukaisesti erilaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden ilmenemistä peruskoulun liikunnanopettajan työssä. Pyrkimyksenä ... -
Elämysliikunnan määrä ja sisällöt peruskoulussa
Ylikoski, Heidi; Viitanen, Johanna (2024)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoitus oli selvittää, kuinka paljon elämysliikuntaa opetetaan peruskouluissa sekä, millaisia elämysliikunnan sisältöjä liikuntatunneilla käytetään. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, onko ... -
Hynttyyt yhteen : liikuntaryhmän kiinteyden kokeminen ja häiriökäyttäytyminen peruskoulun yhdeksäsluokkalaisilla
Kalanen, Hanna; Kekäläinen, Arja (2004)