Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLämsä, Tiina
dc.contributor.authorTalja, Sesse
dc.contributor.authorHeikkinen, Johanna
dc.date.accessioned2022-04-21T06:41:07Z
dc.date.available2022-04-21T06:41:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80664
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupungissa. Kehittämistyössä oli mukana kuusi päiväkotia ja näiden henkilöstö. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa, minkälaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on positiivisen pedagogiikan kehittämistyöstä. Lisäksi onko positiivisen pedagogiikan kehittämistyö muuttanut päiväkotien varhaiskasvatuksen henkilöstön toimintatapoja ja toimintaympäristöä. Tutkimus on fenomenologinen ja aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen vastaajat koostuivat kuudesta kehittämistyössä mukana olleista päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilöstöstä, joista kyselyyn vastasi 17 henkilöä. Varhaiskasvatuksen henkilöstöön kuuluivat varhaiskasvatuksen opettajat, varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ja ryhmäavustajat. Aineiston keruu suoritettiin Webropol verkkokyselynä kehittämistyössä mukana oleville varhaiskasvatuksen henkilöstölle työsähköpostia käyttäen. Tulokset osoittavat positiivisen pedagogiikan kehittämistyön on tuonut varhaiskasvatuksen henkilöstölle myönteistä ja vahvuusperustaista toimintakulttuuria työyhteisöön. Hyvän huomaamisella nähtiin olevan merkitystä ja vahvistavan myönteistä kohtaamista sekä toimintaympäristöä. Positiivisen pedagogiikan kehittämistyön nähdään syventävän pohdintojen ja reflektointien kautta omaa ammatti-identiteettiä tuoden myönteistä muutosta asenteisiin ja toimintatapoihin. Positiivista pedagogiikkaa toteuttamalla lisätään lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön hyvinvointia varhaiskasvatuksessa. Tämä näyttäytyy ympäristössä myönteisenä käyttäytymisenä ja ilmapiirinä sekä herättää oppimisintoa.fi
dc.format.extent61
dc.language.isofi
dc.subject.otherpositiivinen kasvatus
dc.subject.otherPERMA-teoria
dc.titlePositiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstölle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204212346
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoonnellisuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysopositiivisuus
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysopositiivinen psykologia


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot