dc.contributor.advisor | Lämsä, Tiina | |
dc.contributor.author | Talja, Sesse | |
dc.contributor.author | Heikkinen, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2022-04-21T06:41:07Z | |
dc.date.available | 2022-04-21T06:41:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80664 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupungissa. Kehittämistyössä oli mukana kuusi päiväkotia ja näiden henkilöstö. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa, minkälaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on positiivisen pedagogiikan kehittämistyöstä. Lisäksi onko positiivisen pedagogiikan kehittämistyö muuttanut päiväkotien varhaiskasvatuksen henkilöstön toimintatapoja ja toimintaympäristöä. Tutkimus on fenomenologinen ja aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen vastaajat koostuivat kuudesta kehittämistyössä mukana olleista päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilöstöstä, joista kyselyyn vastasi 17 henkilöä. Varhaiskasvatuksen henkilöstöön kuuluivat varhaiskasvatuksen opettajat, varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ja ryhmäavustajat. Aineiston keruu suoritettiin Webropol verkkokyselynä kehittämistyössä mukana oleville varhaiskasvatuksen henkilöstölle työsähköpostia käyttäen.
Tulokset osoittavat positiivisen pedagogiikan kehittämistyön on tuonut varhaiskasvatuksen henkilöstölle myönteistä ja vahvuusperustaista toimintakulttuuria työyhteisöön. Hyvän huomaamisella nähtiin olevan merkitystä ja vahvistavan myönteistä kohtaamista sekä toimintaympäristöä. Positiivisen pedagogiikan kehittämistyön nähdään syventävän pohdintojen ja reflektointien kautta omaa ammatti-identiteettiä tuoden myönteistä muutosta asenteisiin ja toimintatapoihin. Positiivista pedagogiikkaa toteuttamalla lisätään lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön hyvinvointia varhaiskasvatuksessa. Tämä näyttäytyy ympäristössä myönteisenä käyttäytymisenä ja ilmapiirinä sekä herättää oppimisintoa. | fi |
dc.format.extent | 61 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | positiivinen kasvatus | |
dc.subject.other | PERMA-teoria | |
dc.title | Positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstölle | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204212346 | |
dc.type.ontasot | Seminar report | en |
dc.type.ontasot | Seminaarityö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | onnellisuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | positiivinen pedagogiikka | |
dc.subject.yso | positiivisuus | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | positiivinen psykologia | |