Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoponen, Tuire
dc.contributor.authorIkonen-Luoma-aho, Aino
dc.date.accessioned2022-04-21T06:25:28Z
dc.date.available2022-04-21T06:25:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80655
dc.description.abstractMatematiikka-ahdistukseen liittyvä interventiotutkimus on ollut vähäistä, eikä vahvaan näyttöön perustuvia tuen keinoja ole ollut juurikaan tarjolla. Matematiikan suoriutumista näyttävät ennustavan matematiikka-ahdistus ja minäpystyvyys. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko matematiikka-ahdistuksessa muutosta intervention aikana kohdennetun taitoharjoittelun ryhmässä ja ryhmässä, joka saa lisäksi minäpystyvyyttä tukevaa palautetta. Aineisto muodostui Jyväskylän yliopiston sekä Niilo Mäki Instituutin vuosina 2013–2014 toteuttamasta Minäpystyvyys ja oppimisvaikeus-interventiot SELDI –tutkimushankkeesta. Tähän interventiotutkimukseen osallistui 138 lasta luokilta 2–4, jotka jakautuivat interventioryhmään ja kontrolliryhmään. Interventioryhmä jaettiin kahteen ryhmään, jotka olivat taitoharjoitteluryhmä ja taitoharjoitteluryhmä sisältäen minäpystyvyystuen. Analyysissä käytettiin ei-parametrista Mann Whitney U -testiä. Tutkimus osoitti, että interventioryhmässä matematiikka-ahdistus väheni interventiojakson aikana. Kontrolliryhmässä ei havaittu muutosta matematiikka-ahdistuksessa tammikuun ja toukokuun välillä. Erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Taitoharjoitteluryhmässä matematiikka-ahdistus väheni interventiojakson aikana. Ryhmässä, joka sai lisäksi minäpystyvyyttä tukevaa palautetta, ei matematiikka-ahdistuksessa havaittu mediaanin perusteella muutosta. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että aikaisemmat kielteiset kokemukset ja ajatukset matematiikasta eivät unohdu helposti ja niistä voi olla vaikea irrottautua saadusta suunnitellusta minäpystyvyyspalautteesta ja harjoittelusta huolimatta.fi
dc.format.extent54
dc.language.isofi
dc.subject.othermatematiikka-ahdistus
dc.subject.othermatematiikkainterventio
dc.subject.otherlaskustrategiaharjoittelu
dc.titleLaskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204212337
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot