Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLehtinen, Antti
dc.contributor.advisorMäntylä, Terhi
dc.contributor.advisorNieminen, Pasi
dc.contributor.authorRistimäki, Jouni
dc.date.accessioned2022-04-12T06:36:44Z
dc.date.available2022-04-12T06:36:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80565
dc.description.abstractLuonnontieteissä argumentaatio on keskeisessä roolissa. Perinteisessä luonnontieteiden opetuksessa opetettavat asiat tarjotaan oppilaille usein kokoelmana valmiita faktoja, jolloin oppilaille saattaa jäädä virheellinen kuva tieteen luonteesta. Aikaisemmissa tutkimuksissa argumentaatiota painottavan opetuksen on huomattu edesauttavan oppilaiden oppimista. Tässä työssä tarkasteltiin yliopisto-opiskelijoiden argumentaation käyttöä ja sen yhteyttä oppimiseen ryhmätyöskentelyn aikana. Aineisto koostui litteroiduista keskusteluista, joita opiskelijat olivat käyneet ratkaistessaan tasavirtapiiritehtäviä. Argumentaation tarkastelussa aineistosta pyrittiin tunnistamaan keskusteluissa esiintyviä dialogisia siirtoja, jotka voitiin luokitella argumentatiivisiin ja epäargumentatiivisiin siirtoihin. Lisäksi argumentatiiviset siirrot jaettiin dialektisiin ja ei-dialektisiin siirtoihin. Aineistosta tunnistettiin myös opiskelijoiden tasavirtapiireihin liittyviä virhekäsityksiä ja niiden korjaantumista tehtävien aikana. Opiskelijoiden kehittymistä verrattiin ryhmissä havaittuihin dialogisiin siirtoihin. Tässä työssä argumentatiivisten ja epäargumentatiivisten siirtojen jakautumisella ei havaittu olevan yhteyttä opiskelijoiden oppimiseen. Sen sijaan tulokset viittaisivat siihen, että dialektisten siirtojen esiintyvyydellä vaikuttaisi olevan selvempi yhteys oppimiseen.fi
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervirhekäsitykset
dc.subject.othertasavirtapiiri
dc.subject.otherdialoginen vuorovaikutus
dc.titleFysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204122244
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoargumentointi
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysofysiikka
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysodialogisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot