dc.contributor.advisor | Lehtinen, Antti | |
dc.contributor.advisor | Mäntylä, Terhi | |
dc.contributor.advisor | Nieminen, Pasi | |
dc.contributor.author | Ristimäki, Jouni | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T06:36:44Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T06:36:44Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80565 | |
dc.description.abstract | Luonnontieteissä argumentaatio on keskeisessä roolissa. Perinteisessä luonnontieteiden
opetuksessa opetettavat asiat tarjotaan oppilaille usein kokoelmana valmiita faktoja,
jolloin oppilaille saattaa jäädä virheellinen kuva tieteen luonteesta. Aikaisemmissa
tutkimuksissa argumentaatiota painottavan opetuksen on huomattu edesauttavan
oppilaiden oppimista.
Tässä työssä tarkasteltiin yliopisto-opiskelijoiden argumentaation käyttöä ja sen
yhteyttä oppimiseen ryhmätyöskentelyn aikana. Aineisto koostui litteroiduista keskusteluista, joita opiskelijat olivat käyneet ratkaistessaan tasavirtapiiritehtäviä. Argumentaation tarkastelussa aineistosta pyrittiin tunnistamaan keskusteluissa esiintyviä
dialogisia siirtoja, jotka voitiin luokitella argumentatiivisiin ja epäargumentatiivisiin siirtoihin. Lisäksi argumentatiiviset siirrot jaettiin dialektisiin ja ei-dialektisiin
siirtoihin. Aineistosta tunnistettiin myös opiskelijoiden tasavirtapiireihin liittyviä virhekäsityksiä ja niiden korjaantumista tehtävien aikana. Opiskelijoiden kehittymistä
verrattiin ryhmissä havaittuihin dialogisiin siirtoihin. Tässä työssä argumentatiivisten ja epäargumentatiivisten siirtojen jakautumisella ei havaittu olevan yhteyttä
opiskelijoiden oppimiseen. Sen sijaan tulokset viittaisivat siihen, että dialektisten
siirtojen esiintyvyydellä vaikuttaisi olevan selvempi yhteys oppimiseen. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | virhekäsitykset | |
dc.subject.other | tasavirtapiiri | |
dc.subject.other | dialoginen vuorovaikutus | |
dc.title | Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204122244 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Fysiikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Physics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Fysiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physics | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4021 | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | argumentointi | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | fysiikka | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | dialogisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |