University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin

Thumbnail
View/Open
468.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ristimäki, Jouni
Date
2022
Discipline
FysiikkaPhysics
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Luonnontieteissä argumentaatio on keskeisessä roolissa. Perinteisessä luonnontieteiden opetuksessa opetettavat asiat tarjotaan oppilaille usein kokoelmana valmiita faktoja, jolloin oppilaille saattaa jäädä virheellinen kuva tieteen luonteesta. Aikaisemmissa tutkimuksissa argumentaatiota painottavan opetuksen on huomattu edesauttavan oppilaiden oppimista. Tässä työssä tarkasteltiin yliopisto-opiskelijoiden argumentaation käyttöä ja sen yhteyttä oppimiseen ryhmätyöskentelyn aikana. Aineisto koostui litteroiduista keskusteluista, joita opiskelijat olivat käyneet ratkaistessaan tasavirtapiiritehtäviä. Argumentaation tarkastelussa aineistosta pyrittiin tunnistamaan keskusteluissa esiintyviä dialogisia siirtoja, jotka voitiin luokitella argumentatiivisiin ja epäargumentatiivisiin siirtoihin. Lisäksi argumentatiiviset siirrot jaettiin dialektisiin ja ei-dialektisiin siirtoihin. Aineistosta tunnistettiin myös opiskelijoiden tasavirtapiireihin liittyviä virhekäsityksiä ja niiden korjaantumista tehtävien aikana. Opiskelijoiden kehittymistä verrattiin ryhmissä havaittuihin dialogisiin siirtoihin. Tässä työssä argumentatiivisten ja epäargumentatiivisten siirtojen jakautumisella ei havaittu olevan yhteyttä opiskelijoiden oppimiseen. Sen sijaan tulokset viittaisivat siihen, että dialektisten siirtojen esiintyvyydellä vaikuttaisi olevan selvempi yhteys oppimiseen. ...
Keywords
virhekäsitykset tasavirtapiiri dialoginen vuorovaikutus opetus opiskelijat argumentointi oppiminen fysiikka oppilaat dialogisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204122244

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24888]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa 

    Huuhka, Niilo (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan fysiikan opiskelijoiden matemaattisia valmiuksia ja haasteita Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Matemaattiset haasteet ovat yleisiä fysiikan opinnoissa oppiaineen vahvan ...
  • Analyzing science teachers’ support of dialogic argumentation using teacher roles of questioning and communicative approaches 

    Kilpelä, Jonathan; Hiltunen, Jenna; Hähkiöniemi, Markus; Jokiranta, Kaisa; Lehesvuori, Sami; Nieminen, Pasi; Viiri, Jouni (University Library System, University of Pittsburgh, 2023)
    The purpose of this study is to investigate how teachers use different types of discourse to support dialogic argumentation. Dialogic argumentation is a collaborative process in which students construct arguments together ...
  • Experimenting with the structured assessment dialogue in physics and mathematics classes 

    Nieminen, Pasi; Hähkiöniemi, Markus; Bruun, Jesper; Viiri, Jouni (Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA), 2017)
    This study deals with a formal, pre-planned teacher–student discussion, called structured assessment dialogue (SAD) that assesses students’ inquiry competences by combining formative and summative assessments. Six SAD ...
  • Laboratoriotöiden tavoitteiden saavuttaminen fysiikan perus- ja aineopintokursseilla : kvantitatiivinen tutkimus opiskelijoiden kokemuksista 

    Ruuskanen, Jaro (2017)
    Tämän työn tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia fysiikan perus- ja aineopintokurssien laboratoriotöiden hyödyllisyydestä. Tutkimus toteutettiin kyselyaineistolla, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston ...
  • Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta 

    Hassinen, Victoria (2022)
    Fysiikan opiskelun kynnyksen madaltamiseksi ja ihmisten innostamiseksi fysiikan pariin Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos on kehittänyt uudenlaisen, modernin fysiikan orientoivan MOOC-opintojakson (Massive Open Online ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre