Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKalaja, Teppo
dc.contributor.advisorNiemistö, Donna
dc.contributor.authorErola, Inka
dc.date.accessioned2022-03-29T06:53:34Z
dc.date.available2022-03-29T06:53:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80413
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on luoda katsaus lasten ja nuorten voimaharjoittelusta. Tutkielmassa vastataan ensisijaisesti kysymyksiin miksi, milloin ja miten lasten ja nuorten tulisi harjoittaa voimaa. Selvitän myös, millaisia erityispiirteitä harjoittelussa tulisi ottaa huomioon sekä minkälainen rooli liikunnanopettajilla ja valmentajilla on lasten ja nuorten voimaharjoittelun tukemisessa. Voimaharjoittelu on itselleni tuttu harjoitusmuoto niin ammatillisen osaamisen kuin oman aktiivisen harjoittelun myötä. Tulevana liikunnanopettajana on mielenkiintoista ja tärkeää syventyä juuri lasten ja nuorten voimaharjoitteluun. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa on pyritty löytämään aiheen kannalta keskeisin ja ajankohtaisin kirjallisuus ja tutkimustulokset. Tutkielmassa taustoitan ensin, mitä voimaharjoittelulla tarkoitetaan, ja minkälaista teoriaa käsitteen ympärille lukeutuu. Tämän jälkeen tarkastelen voimaharjoittelua kohderyhmän – eli lasten ja nuorten – näkökulmasta. Tutkielman lopussa tuon esiin etenkin koulun ja liikunnanopettajien roolin ja mahdollisuudet tukea lasten ja nuorten voimaharjoittelua sekä esitän mahdolliset jatkotutkimusaiheet. Voimaharjoittelu vaikuttaa positiivisesti lasten ja nuorten terveyteen niin fyysisellä, psyykkisellä kuin sosiaalisellakin tasolla. Lasten ja nuorten on mahdollista kasvattaa voimatasojaan turvallisesti ja tehokkaasti yhtä lailla kuin aikuistenkin, mutta voimatasojen nousua selittää ennen murrosikää enemmän hermostolliset muutokset kuin lihaskasvu. Voimaharjoittelu voidaan aloittaa samoihin aikoihin, kun lapsi osallistuu muuhunkin liikunnalliseen toimintaan huomioiden kuitenkin yksilöllinen kehitystaso. Lasten ja nuorten voimaharjoittelu etenee monipuolisesta kehonpainolla tehtävästä harjoittelusta ja liiketekniikoiden opettelusta aina aikuismaiseen ja lajinomaiseen voimaharjoitteluun saakka.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.subject.othervastusharjoittelu
dc.titleLasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? : liikunnanopettajan näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203292098
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysovoimaharjoittelu
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoharjoittelu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot