Lasten ja nuorten voimaharjoittelu: miksi, milloin ja miten? : liikunnanopettajan näkökulma
Tekijät
Päivämäärä
2022Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda katsaus lasten ja nuorten voimaharjoittelusta. Tutkielmassa vastataan ensisijaisesti kysymyksiin miksi, milloin ja miten lasten ja nuorten tulisi harjoittaa voimaa. Selvitän myös, millaisia erityispiirteitä harjoittelussa tulisi ottaa huomioon sekä minkälainen rooli liikunnanopettajilla ja valmentajilla on lasten ja nuorten voimaharjoittelun tukemisessa. Voimaharjoittelu on itselleni tuttu harjoitusmuoto niin ammatillisen osaamisen kuin oman aktiivisen harjoittelun myötä. Tulevana liikunnanopettajana on mielenkiintoista ja tärkeää syventyä juuri lasten ja nuorten voimaharjoitteluun.
Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa on pyritty löytämään aiheen kannalta keskeisin ja ajankohtaisin kirjallisuus ja tutkimustulokset. Tutkielmassa taustoitan ensin, mitä voimaharjoittelulla tarkoitetaan, ja minkälaista teoriaa käsitteen ympärille lukeutuu. Tämän jälkeen tarkastelen voimaharjoittelua kohderyhmän – eli lasten ja nuorten – näkökulmasta. Tutkielman lopussa tuon esiin etenkin koulun ja liikunnanopettajien roolin ja mahdollisuudet tukea lasten ja nuorten voimaharjoittelua sekä esitän mahdolliset jatkotutkimusaiheet.
Voimaharjoittelu vaikuttaa positiivisesti lasten ja nuorten terveyteen niin fyysisellä, psyykkisellä kuin sosiaalisellakin tasolla. Lasten ja nuorten on mahdollista kasvattaa voimatasojaan turvallisesti ja tehokkaasti yhtä lailla kuin aikuistenkin, mutta voimatasojen nousua selittää ennen murrosikää enemmän hermostolliset muutokset kuin lihaskasvu. Voimaharjoittelu voidaan aloittaa samoihin aikoihin, kun lapsi osallistuu muuhunkin liikunnalliseen toimintaan huomioiden kuitenkin yksilöllinen kehitystaso. Lasten ja nuorten voimaharjoittelu etenee monipuolisesta kehonpainolla tehtävästä harjoittelusta ja liiketekniikoiden opettelusta aina aikuismaiseen ja lajinomaiseen voimaharjoitteluun saakka.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5370]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
Hämäläinen, Jesse; Ahopelto, Tuukka (2022)Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio ... -
Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
Ahopelto, Tuukka; Hämäläinen, Jesse (2022)Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio ... -
Liikunta ei paranna ylipainoisten lasten mielenterveyttä
Haapala, Eero (Liikuntatieteellinen seura, 2023) -
Vanhempien merkitys lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa
Koskinen, Vilma (2022)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella, millainen merkitys vanhemmilla on 6-15- vuotiaiden kouluikäisten lasten ja nuorten fyysisessä aktiivisuudessa ja millä eri tavoilla he voivat vaikuttaa liikunnallisen ... -
Fysiologiset vasteet liikuntaan lapsilla ja nuorilla
Haapala, Eero; Ihalainen, Johanna (Liikuntatieteellinen seura, 2018)Lasten ja nuorten vasteet liikuntaan ja liikuntaharjoitteluun ovat osin samankaltaisia kuin aikuisilla. Liikuntaharjoittelun perusperiaatteet kuten ylikuormitus, progressio, spesifisyys ja yksilölliset vasteet sekä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.