Lapsen perheessä kokema henkinen väkivalta ja sen tunnistaminen sosiaalityössä
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tarkoitus on selvittää, mitä on lapsen perheessään kokema henkinen väkivalta ja miten se voidaan tunnistaa sosiaalityössä. Tutkielman aineistona toimivat keskeiset aiemmat tutkimukset sekä tieteelliset tutkimusartikkelit, jotka käsittelevät lapsen kokemaa henkistä väkivaltaa ja sen tunnistamista. Tutkielman tarkoitus on tarjota sosiaalityöntekijöille sekä muille lapsia ja perheitä työssään kohtaaville ymmärrystä lapsen kokemasta henkisestä väkivallasta ilmiönä sekä varmuutta tunnistaa, onko lapsi kokenut henkistä väkivaltaa.
Tutkielman teoriaosuus käsittelee kirjallisuuteen pohjautuen väkivaltaa ilmiönä, sekä lapsen omassa kodissaan kokemaa väkivaltaa, eli perheväkivaltaa. Teoriaosuus painottuu lapsen kokeman henkisen väkivallan käsitteellistämiseen. Tutkimuksen aineisto koostuu neljästä väitöskirjatutkimuksesta ja seitsemästä tieteellisestä tutkimusartikkelista, joista kolme ovat kansainvälisiä artikkeleita.
Lähdeaineisto osoittaa, että henkinen väkivalta on usein piilossa pysyvä ilmiö, eikä sitä tunnisteta yhtä herkästi kuin fyysistä väkivaltaa. Kuitenkin henkisen väkivallan seuraukset ovat usein vähintäänkin yhtä haitallisia lapsen kasvulle ja kehitykselle kuin fyysisen väkivallan seuraukset. Ammattilaisten, lasten vanhempien sekä eritoten lasten itsensä voi olla vaikea erottaa henkistä väkivaltaa epäsensitiivisestä käyttäytymisestä. Tutkielman tuloksissa korostuu, että lasten ja perheiden parissa toimivilla ammattilaisilla on tärkeää olla tietämystä ja varmuutta henkisen väkivallan näyttäytymisen muodoista ja riskitekijöistä, jolloin henkistä väkivaltaa on mahdollista tunnistaa ja ehkäistä. Säännöllinen väkivaltaan liittyvä kouluttautuminen sekä tiivis moniammatillinen yhteistyö lasten parissa työskentelevien ammattilaisten kesken on oleellista väkivallan tunnistamiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen kokema väkivalta : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Röntynen, Pia (2022)Sosiaalityössä väkivallan uhreja ja tekijöitä voi kohdata millä tahansa sektorilla ja tällöin on merkityksellistä ymmärtää, millaisesta ilmiöstä on kyse. Työssäni lastensuojelun sosiaalityössä väkivalta on keskeinen ilmiö. ... -
Kaltoinkohdeltu lapsi sosiaalityössä : lapsilähtöisyys lastensuojelun työmenetelmissä ja lähestymistavoissa
Forsman, Polina (2022)Tutkimukseni tarkoitus on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja sisältöanalyysin avulla tuoda esille lapsilähtöinen lähestymistapa lasten kanssa tehtävässä sosiaalityössä. Tavoitteenani on myös kuvata konkreettisia ... -
Lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa
Rantanen, Adeliina; Holkkola, Katinka (2024)Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella sitä, miten isät tunnistavat väkivaltansa vaikutuksia lapsiin ja isän ja lapsen suhteeseen. Koska aiempi tutkimus aiheesta on vähäistä ja keskittynyt pääosin ... -
Vanhemman lapseen kohdistamaa väkivaltaa kokeneiden kokemuksia selviytymisestä
Keskinen, Emilia (2023)Suomessa noin joka kolmas lapsi on kokenut aikuisuuteen mennessä väkivaltaa vanhempansa taholta. Vanhemman lapseen kohdistama väkivalta on erityisen haitallista lapsen kehitykselle, minkä lisäksi se altistaa lapsen esimerkiksi ... -
Hoivasuhteessa traumatisoitunut : emotionaalisen traumatisoitumisen vaikutukset lapsen kehitykseen
Elo, Jonna (2021)Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää millaisia seurauksia hoivasuhteessa traumatisoituminen aiheuttaa lapselle, kuinka autonomisen hermoston toiminta näyttäytyy tutkimustuloksissa ja kuinka hoivasuhteessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.