Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHeikola, Aleksi
dc.contributor.authorKarasti, Kaarina
dc.contributor.editor
dc.date.accessioned2022-03-24T08:21:40Z
dc.date.available2022-03-24T08:21:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHeikola, A., Karasti, K. (2022). Osaamisen tasojen kielellistäminen ja tulkinnanvaraisuus uudistetuissa perusopetuksen suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteereissä. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.13(2). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/osaamisen-tasojen-kielellistaminen-ja-tulkinnanvaraisuus-uudistetuissa-perusopetuksen-suomen-kieli-ja-kirjallisuus-oppimaaran-paattoarvioinnin-kriteereissa
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80342
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan opettajanäkökulmasta äidinkielen ja kirjallisuuden suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteerejä. Opetushallitus julkaisi uudistetut kriteerit vuoden 2020 lopussa, ja ensimmäiset arvosanat uusien kriteerien perusteella annetaan tänä keväänä 2022. Artikkelissa analysoidaan, miten oppilaalta eri arvosanoihin edellytettävän osaamisen tasoja kielellistetään suomen kielen ja kirjallisuuden päättöarvioinnin kriteereissä. Analyysimme keskiössä ovat sellaiset kriteerien kohdat, joissa tehdään eroa eri arvosanoihin vaadittavan osaamisen välillä. Päättöarvioinnin kriteerien kielen tutkiminen voi auttaa avaamaan ja selkiyttämään kriteerien sisältöä, ja sitä kautta tällainen analyysi voi toimia opettajan työn tukena.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/osaamisen-tasojen-kielellistaminen-ja-tulkinnanvaraisuus-uudistetuissa-perusopetuksen-suomen-kieli-ja-kirjallisuus-oppimaaran-paattoarvioinnin-kriteereissa
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleOsaamisen tasojen kielellistäminen ja tulkinnanvaraisuus uudistetuissa perusopetuksen suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteereissä
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404152879
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume13
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysopäättöarviointi
dc.subject.ysoarvosanat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10957
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8856
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7111
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16700
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11734
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0