dc.contributor.author | Heikola, Aleksi | |
dc.contributor.author | Karasti, Kaarina | |
dc.contributor.editor | | |
dc.date.accessioned | 2022-03-24T08:21:40Z | |
dc.date.available | 2022-03-24T08:21:40Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Heikola, A., Karasti, K. (2022). Osaamisen tasojen kielellistäminen ja tulkinnanvaraisuus uudistetuissa perusopetuksen suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteereissä. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.13(2). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/osaamisen-tasojen-kielellistaminen-ja-tulkinnanvaraisuus-uudistetuissa-perusopetuksen-suomen-kieli-ja-kirjallisuus-oppimaaran-paattoarvioinnin-kriteereissa | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80342 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa tarkastellaan opettajanäkökulmasta äidinkielen ja kirjallisuuden suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteerejä. Opetushallitus julkaisi uudistetut kriteerit vuoden 2020 lopussa, ja ensimmäiset arvosanat uusien kriteerien perusteella annetaan tänä keväänä 2022. Artikkelissa analysoidaan, miten oppilaalta eri arvosanoihin edellytettävän osaamisen tasoja kielellistetään suomen kielen ja kirjallisuuden päättöarvioinnin kriteereissä. Analyysimme keskiössä ovat sellaiset kriteerien kohdat, joissa tehdään eroa eri arvosanoihin vaadittavan osaamisen välillä. Päättöarvioinnin kriteerien kielen tutkiminen voi auttaa avaamaan ja selkiyttämään kriteerien sisältöä, ja sitä kautta tällainen analyysi voi toimia opettajan työn tukena. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/osaamisen-tasojen-kielellistaminen-ja-tulkinnanvaraisuus-uudistetuissa-perusopetuksen-suomen-kieli-ja-kirjallisuus-oppimaaran-paattoarvioinnin-kriteereissa | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.title | Osaamisen tasojen kielellistäminen ja tulkinnanvaraisuus uudistetuissa perusopetuksen suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän päättöarvioinnin kriteereissä | |
dc.type | journal article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404152879 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 13 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat, 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | äidinkieli | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.subject.yso | päättöarviointi | |
dc.subject.yso | arvosanat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10957 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8856 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19327 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7111 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16700 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11734 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |