Moniammatillinen yhteistyö lasten kaltoinkohteluun puuttumisen keinona
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella lasten kaltoinkohtelutapauksiin puuttuvan moniammatillisen yhteistyön toimivuutta. Tehtävänä on erityisesti selvittää, mitkä ovat lasten kaltoinkohteluun puuttuvan moniammatillisen yhteistyön onnistumiskohdat ja kehityskohteet. Tämän pohjalta on mahdollista esittää, mitkä tekijät vievät moniammatillista työskentelyä toimivampaan suuntaan. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu moniammatillisen yhteistyön käsitteestä, joka yhdistyy lasten kaltoinkohteluun. Moniammatillinen yhteistyön käsite ei ole sidottu tiukasti yhteen selitykseen suomen kielessä. Tutkielmassani moniammatillisella yhteistyöllä viitataan erilaisiin asiakas- ja potilastyön vuorovaikutustilanteisiin.
Kansainvälisen arvion mukaan 4–16% lapsista kokee fyysistä pahoinpitelyä, ja joka kymmenes lapsi joutuu laiminlyönnin tai henkisen pahoinpitelyn uhriksi. Kaltoinkohtelu vaikuttaa niin lapsen terveyteen kuin psykososiaaliseen hyvinvointiin kuin myös koko perheen elämään. Kaltoinkohtelun moninaiset muodot ja ajoittainen tunnistamisen vaikeus vaatii monitahoista osaamista. Moniammatillisen yhteistyön on nähty olevan hyvä keino puuttua moniuloitteiseen ilmiöön, lasten kaltoinkohteluun. Kaltoinkohtelutapauksia selvittäessä viranomaisten tulee huomioida terveydellinen ja sosiaalinen näkökulma sekä näiden lisäksi tulee ottaa huomioon lainsäädännölliset ja rikosoikeudelliset näkökohdat. Kirjallisuuden perusteella toimivaan, lasten kaltoinkohteluun puuttuvaan moniammatilliseen yhteistyöhön liittyy kuitenkin haasteita. Haasteet paikantuvat muun muassa työntelijöiden asenteisiin, koulutukseen sekä kaltoinkohtelun tunnistamisen vaikeuksiin. Aihe on tärkeä sosiaalityön näkökulmasta, sillä sosiaalityöllä on erityinen rooli kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti
Laukka, Outi; Turpeinen, Jutta (2022)Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus koulunkäyntiin. On lakisääteistä, että lapsen koulunkäynti mahdollistetaan myös tilanteissa, joissa lapsi sijoitetaan pois kotoa. Sijoitukseen liittyy usein isoja muutoksia lapsen ... -
Moniammatillinen yhteistyö lasten ja perheiden parissa tehtävässä sosiaalityössä
Koskela, Sirkku (2024)Tutkimuksen tarkoitus on narratiivisen kirjallisuuskatsauksen ja sisällön analyysin avulla tuo-da esiin lasten ja perheiden parissa tehtävässä sosiaalityössä moniammatillisen yhteistyön toimivuutta. Näkökulma tarkasteluun ... -
Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa
Rissanen, Laura (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia perusopetuksen koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamallien sisältöjä suhteessa poissaolosyihin sekä lapsen hyvinvointiin ja osallisuuteen. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka ... -
Suomalaisvanhempien vanhemmuustyyliprofiilit ja niiden yhteydet lasten kaltoinkohteluun COVID-19-poikkeusaikana
Ahola, Jonna; Talme, Meri (2024)The aim of this study was to examine the parenting style profiles present among Finnish parents and how they are associated with child maltreatment during the COVID-19 pandemic. Furthermore, it was explored how the ... -
Lähisuhdeväkivaltaan puuttumisen haasteet aikuissosiaalityössä
Vesiluoma, Sari (2023)Kandidaatintutkielmani käsittelee aikuissosiaalityössä ilmeneviä haasteita lähisuhdeväkivaltaan puuttumisessa. Tutkimusaineisto koostuu neljästä suomenkielisestä ja kolmesta englanninkielisestä vertaisarvioidusta artikkelista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.