dc.contributor.advisor | Mertala, Pekka | |
dc.contributor.author | Kytölä, Ella | |
dc.date.accessioned | 2022-03-21T10:26:30Z | |
dc.date.available | 2022-03-21T10:26:30Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80264 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia itsensä johtamisen keinoja luokanopettajat hyödyntävät työmotivaation ylläpitämisessä. Tarve itsensä johtamiseen on kasvava ilmiö nykytyöelämässä ja tämä tutkimus pyrki selvittämään itsensä johtamisen eri keinojen ilmenemistä kasvatus- ja opetusalalla.
Laadullisen tutkimuksen aihetta lähestyttiin fenomenologisesta näkökulmasta käsin. Tutkimusaineisto kerättiin viideltä luokanopettajalta puolistrukturoiduilla haastatteluilla syksyllä 2021. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraisesti lumipallo-otannalla. Haastatteluaineisto litteroitiin ja se analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Luokanopettajien työmotivaatio näyttäytyi aineistossa sisäisenä motivaationa. Luokanopettajat hyödynsivät työssään työmotivaation ylläpitämiseksi aiempien tutkimusten mukaisia käyttäytymisen, ajattelun mallien ja palkitsevuuden strategioita. Niiden lisäksi luokanopettajat hyödynsivät työssään yleistä hyvinvointia tukevia toimintoja. Nämä toiminnot, hyvinvointia tukevat elämäntavat sekä tunne- ja stressinhallintataidot, muodostivat uuden aineistolähtöisen itsensä johtamisen alaluokan. Luokanopettajien itsensä johtamisen keskiöön nousivat erilaiset työskentelyn rajaamista koskevat keinot. Tämä havainto viittaa luokanopettajan suureen työmäärään ja työn kuormittavuuteen. Luokanopettajat myös kokivat työnsä merkitykselliseksi, ja palkitsevuuden strategiat toimivat opettajien voimavaralähtöisenä itsensä johtamisen keinona. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | itsensä johtamisen keinot | |
dc.title | Luokanopettajien hyödyntämiä itsensä johtamisen keinoja työmotivaation ylläpitämiseksi | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202203211962 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | itsensä johtaminen | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | työmotivaatio | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | itsensä johtaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |