Luokanopettajien hyödyntämiä itsensä johtamisen keinoja työmotivaation ylläpitämiseksi
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia itsensä johtamisen keinoja luokanopettajat hyödyntävät työmotivaation ylläpitämisessä. Tarve itsensä johtamiseen on kasvava ilmiö nykytyöelämässä ja tämä tutkimus pyrki selvittämään itsensä johtamisen eri keinojen ilmenemistä kasvatus- ja opetusalalla.
Laadullisen tutkimuksen aihetta lähestyttiin fenomenologisesta näkökulmasta käsin. Tutkimusaineisto kerättiin viideltä luokanopettajalta puolistrukturoiduilla haastatteluilla syksyllä 2021. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraisesti lumipallo-otannalla. Haastatteluaineisto litteroitiin ja se analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Luokanopettajien työmotivaatio näyttäytyi aineistossa sisäisenä motivaationa. Luokanopettajat hyödynsivät työssään työmotivaation ylläpitämiseksi aiempien tutkimusten mukaisia käyttäytymisen, ajattelun mallien ja palkitsevuuden strategioita. Niiden lisäksi luokanopettajat hyödynsivät työssään yleistä hyvinvointia tukevia toimintoja. Nämä toiminnot, hyvinvointia tukevat elämäntavat sekä tunne- ja stressinhallintataidot, muodostivat uuden aineistolähtöisen itsensä johtamisen alaluokan. Luokanopettajien itsensä johtamisen keskiöön nousivat erilaiset työskentelyn rajaamista koskevat keinot. Tämä havainto viittaa luokanopettajan suureen työmäärään ja työn kuormittavuuteen. Luokanopettajat myös kokivat työnsä merkitykselliseksi, ja palkitsevuuden strategiat toimivat opettajien voimavaralähtöisenä itsensä johtamisen keinona.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Toisaalta, kun joku voi hyvin, niin muutkin voivat..." : luokanopettajien kokemuksia johtamisen vaikutuksesta työhyvinvointiin
Kotiranta, Kati; Pitkänen, Sirpa (2012) -
Luokanopettajien työmotivaatio ja työn imu : erilaisissa kouluympäristöissä toimivien luokanopettajien näkökulma
Röppänen, Elina (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erilaisissa kouluympäristöissä toimivien luokanopettajien työmotivaatiota, työn imua ja niiden yhteyksiä sekä poikkeustilanteen eli etäopetuksen arvioituja yhteyksiä ... -
Itsensä johtamisen taitojen vaikutus kognitiivisen kuormituksen tunteeseen
Tanner, Tanja (2021)Ihmiset ohjaavat toimintojaan itsensä johtamisen taitojen avulla, osa toimii tehokkaammin itsensä johtamisessa, osa taas huonommin. Digitalisoituvassa työelämässä itsensä johtamisen taitoja korostetaan. Työ vaatii yhä ... -
Suomalaisten johtajien työhyvinvointi itsensä johtamisen näkökulmasta
Kuuluvainen, Viljo (2013)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten johtajien näkemyksiä heidän työhyvinvoinnistaan ja selvittää, kuinka itsensä johtamisen viitekehys toimii johtajien työhyvinvoinnin kuvaamisessa. Hyvinvointi ja ... -
Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen
Kilpeläinen, Tiina (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja lukuharrastuksen sekä lukemiseen kohdistuvan motivaation tukemiseen oppilailla. Aineisto kerättiin haastattelemalla ...