Luokanopettajien työmotivaatio ja työn imu : erilaisissa kouluympäristöissä toimivien luokanopettajien näkökulma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erilaisissa kouluympäristöissä toimivien luokanopettajien työmotivaatiota, työn imua ja niiden yhteyksiä sekä poikkeustilanteen eli etäopetuksen arvioituja yhteyksiä luokanopettajien työmotivaatioon ja työn imuun. Koulumaailman jatkuvat muutokset, kuten koulujen lakkauttamiset ja yhdistelyt sekä oppilasmäärän kasvu ovat ajankohtaisia aiheita. Lisäksi opettajien yleinen työhyvinvointi on viimeaikaisten työolobarometrien mukaan laskemaan päin, minkä vuoksi opettajien työssä toimimiseen liittyviä ilmiöitä on tärkeää tutkia. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella huhtitoukokuussa 2020 Keski-Suomen kuntien alakouluissa työskenteleviltä luokanopettajilta, jolloin luokanopettajat työskentelivät etäopetuksessa. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 132 keskisuomalaisissa alakouluissa toimivan luokanopettajan vastauksista. Määrällisen aineiston analyysissä käytettiin korrelaatiomenetelmää sekä keskiarvotestejä. Laadullinen aineisto analysoitiin kvantitatiivisella sisällönanalyysillä. Kyläkouluissa, keskikokoisissa kouluissa ja isoissa kouluissa toimivat luokanopettajat kokivat korkeaa työmotivaatiota ja työn imua. Luokanopettajat eronneet toisistaan työmotivaation ja työn imun sekä niiden ulottuvuuksien suhteen. Työmotivaatio ja työn imu olivat toisiinsa positiivisesti yhteydessä kaikilla luokanopettajilla. Erilaisissa kouluympäristöissä toimivista luokanopettajista suurin osa arvioi etäopetuksen nostaneen työmotivaatiota ja työn imua. Jatkossa olisi tärkeää tutkia lisää erilaisissa kouluympäristöissä toimivien luokanopettajien työmotivaatiota ja työn imua myös lähiopetuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien hyödyntämiä itsensä johtamisen keinoja työmotivaation ylläpitämiseksi
Kytölä, Ella (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia itsensä johtamisen keinoja luokanopettajat hyödyntävät työmotivaation ylläpitämisessä. Tarve itsensä johtamiseen on kasvava ilmiö nykytyöelämässä ja tämä tutkimus ... -
Luokanopettajien kokemukset yhteisopettajuudesta ja sen merkityksestä luokanopettajien työhyvinvoinnille
Kärkkäinen, Piia (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja sen merkityksestä heidän työhyvinvoinnilleen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapa oli ... -
Taustamusiikki ravintolatyöntekijöiden motivaation ja hyvinvoinnin tukena
Sahlberg, Elina (2024)Taustamusiikilla luodaan usein tunnelmaa, atmosfääriä ja sillä voidaan ylipäätään ja herättää asiakkaissa erilaisia tunteita. Asiakkaiden lisäksi taustamusiikilla on huomattavia vaikutuksia myös työntekijöihin, joihin ... -
Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
Savolainen, Jatta (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ja rehtoreiden ajatuksia ja kokemuksia työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan työhyvinvointiin ja millainen rooli ... -
"Että jos sä tykkäät ja nautit sun työstäs niin, kyllä se vain näkyy" : esikoulunopettajien ja ensimmäisen luokan luokanopettajien käsityksiä työtyytyväisyyden rakentumisesta
Yli-Rahnasto, Leena (2015)Tässä tutkimuksessa tutkin, millaisia käsityksiä esikoulunopettajilla ja ensimmäisen luokan luokanopettajilla on työtyytyväisyyden rakentumisesta. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä on hyötyä opettajankoulutuslaitokselle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.