Show simple item record

dc.contributor.advisorMertala, Pekka
dc.contributor.authorKytölä, Ella
dc.date.accessioned2022-03-21T10:26:30Z
dc.date.available2022-03-21T10:26:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80264
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia itsensä johtamisen keinoja luokanopettajat hyödyntävät työmotivaation ylläpitämisessä. Tarve itsensä johtamiseen on kasvava ilmiö nykytyöelämässä ja tämä tutkimus pyrki selvittämään itsensä johtamisen eri keinojen ilmenemistä kasvatus- ja opetusalalla. Laadullisen tutkimuksen aihetta lähestyttiin fenomenologisesta näkökulmasta käsin. Tutkimusaineisto kerättiin viideltä luokanopettajalta puolistrukturoiduilla haastatteluilla syksyllä 2021. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraisesti lumipallo-otannalla. Haastatteluaineisto litteroitiin ja se analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Luokanopettajien työmotivaatio näyttäytyi aineistossa sisäisenä motivaationa. Luokanopettajat hyödynsivät työssään työmotivaation ylläpitämiseksi aiempien tutkimusten mukaisia käyttäytymisen, ajattelun mallien ja palkitsevuuden strategioita. Niiden lisäksi luokanopettajat hyödynsivät työssään yleistä hyvinvointia tukevia toimintoja. Nämä toiminnot, hyvinvointia tukevat elämäntavat sekä tunne- ja stressinhallintataidot, muodostivat uuden aineistolähtöisen itsensä johtamisen alaluokan. Luokanopettajien itsensä johtamisen keskiöön nousivat erilaiset työskentelyn rajaamista koskevat keinot. Tämä havainto viittaa luokanopettajan suureen työmäärään ja työn kuormittavuuteen. Luokanopettajat myös kokivat työnsä merkitykselliseksi, ja palkitsevuuden strategiat toimivat opettajien voimavaralähtöisenä itsensä johtamisen keinona.fi
dc.format.extent54
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheritsensä johtamisen keinot
dc.titleLuokanopettajien hyödyntämiä itsensä johtamisen keinoja työmotivaation ylläpitämiseksi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203211962
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoitsensä johtaminen
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyömotivaatio
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoitsensä johtaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record