Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorFagerlund, Janne
dc.date.accessioned2022-03-21T08:00:10Z
dc.date.available2022-03-21T08:00:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationFagerlund, J. (2022). Tietokonevallankumous ja ohjelmoinnillinen ajattelu peruskoulussa : havaintoja mikro- ja makrotasoilta. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>16</i>(1), 121-127. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.111888" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.111888</a>
dc.identifier.otherCONVID_104666779
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80251
dc.description.abstractVäitöskirjassa tutkitaan ”ohjelmoinnilliseksi ajatteluksi” lanseeratun tieto- ja taitokokonaisuuden oppimista, opettamista ja arviointia perusopetuksessa. Tämän erityisesti ohjelmoinnin kautta opittavan osaamiskokonaisuuden tuloa koulumaailmaan on kiihdyttänyt ennen kaikkea tietokoneiden ja tietokoneohjelmien kasvanut läsnäolo eri elämänalueilla. Ohjelmoinnillinen ajattelu on kuitenkin ollut jokseenkin hajanaisesti ymmärretty aihepiiri kasvatusalalla, mistä kielii muun muassa sen varsin suppea jalansija peruskoulumme opetussuunnitelmassa. Väitöstutkimuksessa selkeytettiinkin ohjelmoinnillisen ajattelun kasvatustavoitteita määrittelemällä aihealueen opetuksen perusprinsiipit. Tutkimuksen keskiössä oli lisäksi lapsille ja nuorille suunnattu ohjelmointiympäristö Scratch, jonka kontekstissa toteutettiin empiirinen tapaustutkimus kolmessa 4.-luokassa. Löydökset luokkahuoneista havainnollistivat, miten Scratch-ohjelmoinnissa voidaan monipuolisesti opettaa, oppia ja arvioida oppilaiden ohjelmoinnillista ajattelua luovaan ongelmanratkaisuun perustuvassa projektiluontoisessa työskentelyssä. Yhteiskunnallisesti tärkeään aihepiiriin on kaikkiaan oleellista kiinnittää eri kasvatusalan toimijoita paremmin jatkossa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleTietokonevallankumous ja ohjelmoinnillinen ajattelu peruskoulussa : havaintoja mikro- ja makrotasoilta
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203211947
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_0640
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange121-127
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume16
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoScratch
dc.subject.ysomatemaattinen ajattelu
dc.subject.ysoohjelmointikielet
dc.subject.ysoohjelmointi
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoongelmanratkaisu
dc.subject.ysokasvatustavoitteet
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p29542
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23001
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p162
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4887
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7481
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6006
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2745
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.111888
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0