dc.contributor.advisor | Rönkä, Anna | |
dc.contributor.advisor | Böök, Marja-Leena | |
dc.contributor.author | Saarenpää, Terhi | |
dc.date.accessioned | 2022-03-21T06:19:25Z | |
dc.date.available | 2022-03-21T06:19:25Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80244 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin etäopetuksessa olleiden 1-2 – luokkalaisten vanhempien kokemuksia osallistumisesta lastensa etäopetukseen ja jaksamisesta koronapandemian aikana. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös, millä
tavoilla tutkimukseen osallistuneiden vanhempien lasten kouluissa etäopetus oli
järjestetty.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yhdeksää vanhempaa maaliskuussa
2021. Aineisto kerättiin lumipallo-otantaa hyödyntäen. Haastattelumenetelmäksi
valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jossa aineisto ryhmiteltiin ja yhdisteltiin luokiksi.
Vanhempien kertoman mukaan lasten kouluilla oli erilaisia käytäntöjä etäopetuksen järjestämiseksi. Vanhemmat osallistuivat aktiivisesti etäopetuksen sujumiseen suunnittelemalla ajankäyttöä, osallistumalla opettamiseen ja tukemalla
lapsen tunteiden säätelyä, toiminnanohjausta sekä oppimista.
Tutkimuksessa löytyi monia vanhempia kuormittavia tekijöitä, mutta myös
jaksamista tukevia tekijöitä. Suurimpina kuormittavuutta lisäävänä tekijänä oli
tehtävien ja vastuiden kasaantuminen. Vanhempien täytyi huolehtia arjen pyörittämisestä, omista töistä ja lapsen etäopetuksesta. Vanhempien jaksamista heikensivät myös epätietoisuus tilanteen kehittymisestä ja jatkumisesta. Etäopetusjakso oli vanhempien mukaan psyykkisesti kuormittavaa ja stressaavaa.
Vanhempien jaksamista tukevia tekijöitä olivat oma positiivinen asennoituminen tilanteeseen, ympäröivät olosuhteet, saatu tuki ja kokemus omasta osaamisesta. Myös lapsen onnistumisten näkeminen auttoi jaksamaan. Vanhemmat
pitivät tärkeänä, että kaikki olivat samassa tilanteessa ja myös työpaikoilla suhtauduttiin suopeasti.
Tämä tutkimus osoitti, että etäopetus koettiin jaksamista heikentäväksi.
Vanhemmat kuitenkin kokivat, että olivat selviytyneet keväästä kaikesta huolimatta | fi |
dc.description.abstract | This study examined the experiences of parents in grades 1-2 in distance learning
about participation and coping during covid-19 pandemics. The study also
looked at the ways in which distance learning was organized in different schools.
The study was conducted by interviewing nine parents in March
2021. The data were collected using a snowball sampling. The semi-structured
thematic interview was chosen as the interview method. The data were analyzed
using databased content analysis, in which the data were grouped and combined
into categories.
Distance learning was organized in many different ways. Different
schools had different practices. Most families received instructions electronically
from the school. Parents actively participated in distance learning by planning
the use of time, participating in teaching and supporting the child's emotion regulation, activity guidance and learning.
The study found many stressors, but also factors that support parents coping. The biggest factor increasing parents´ workload was the accumulation of things to be handled. Parents have to take care of everyday life, their own
work and the child's distance learning. The coping was also weakened by uncertainty about the development and continuation of the situation. According to the
parents, the distance learning period was mentally stressful.
Factors supporting coping included one's own attitude, the surrounding conditions, the support received and the experience of one's own competence. Seeing the child’s successes also helped to cope. The parents considered
it important that everyone was in the same situation and that they were also welcomed in the workplace. This study shows that distance learning has contributed
to parental coping. However, the parents felt that they had survived despite all
the spring. | en |
dc.format.extent | 57 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | koronapandemia | |
dc.subject.other | vanhempien osallistuminen | |
dc.subject.other | vanhempien voimavarat | |
dc.subject.other | vanhemmuuden stressi | |
dc.title | Siitä selvittiin : vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020 | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202203211941 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |