Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTiihonen, Timo
dc.contributor.authorLammi, Mika
dc.date.accessioned2022-03-21T06:06:31Z
dc.date.available2022-03-21T06:06:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80242
dc.description.abstractPelimaailmojen proseduraalinen luonti vähentää sisällön tuottamiseen kuluvia kustannuksia. Tutkielmassa käydään läpi videopeleissä käytettyjä proseduraalisia maastonluontimenetelmiä ja arvioidaan niiden kontrolloitavuutta. Menetelmien hyvä ohjattavuus on tärkeää, jotta maaston piirteet voidaan asettaa halutunlaisiksi intuitiivisella tavalla. Erityisesti agenttipohjaiset menetelmät osoittautuvat hyviksi ohjattavuudeltaan. Jatkotutkimuksia proseduraalisten menetelmien kontrolloitavuudesta kaivataan.fi
dc.description.abstractProcedurally generating virtual game worlds can lower the cost of content production. This thesis surveys different procedural terrain generation methods and aims to evaluate their controllability. Good controllability of these methods is important so that designers can define features of the produced terrain in an intuitive way. This thesis concludes that especially agent based methods have good controllability. Further research that addresses the controllability of procedural content generation methods would be beneficial.en
dc.format.extent20
dc.language.isofi
dc.subject.otherproseduraalinen generointi
dc.subject.othersynteettinen
dc.subject.otherluonti
dc.subject.othermaasto
dc.subject.otherkartat
dc.subject.otherpelimaailmat
dc.titleMaaston proseduraalisen generoinnin menetelmät videopeleissä ja niiden kontrolloitavuus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203211939
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysofraktaalit
dc.subject.ysovideopelit


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot