Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorKorkeaniemi, Henri
dc.date.accessioned2022-03-16T09:52:52Z
dc.date.available2022-03-16T09:52:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80150
dc.description.abstractTutkielman kirjallisessa osassa tarkastellaan avoimen kokeellisen tutkimuksen tietoteoreettista taustaa ja avoimelle kokeelliselle tutkimukselle olennaisia ominaisuuksia sekä oppimisen että opetuksen menetelmänä. Aiheen tutkimusten perusteella kartoitettiin menetelmän opetuskäytössä ominaisia hyötyjä ja menetelmän toteuttamisen haasteita. Kirjallisessa osassa valmistaudutaan teoreettisesti myös kokeellisen osan opetuskokeiluun. Sekä kotimaisten että kansainvälisten opetusta ja oppimista tutkivien julkaisujen perusteella avoimella kokeellisella tutkimuksella voisi olla erityisesti tutkimuksellisten taitojen harjoittamisessa tärkeä rooli tiedollisen oppimisen lisäksi. Avoimelle kokeelliselle tutkimukselle nähdään merkityksellinen tehtävä tasapainoisena osana luonnontieteiden opetuksen menetelmäpalettia. Kokeellisessa osassa tuotettiin avoimen kokeellisen tutkimuksen periaatteiden mukainen yläkoulun kemian aiheen käyttövalmis opetusmateriaalipaketti. Opetusmateriaalipaketin aiheena on reaktionopeuteen vaikuttavien tekijöiden tutkiminen. Tutkimuksen kokeellisessa osassa tehtiin opetuskokeilu, jonka yhteydessä kehitettiin laadittua opetusmateriaalia kehittämistutkimuksen keinoin. Opetuskokeilussa selvitettiin kokemuksia ja tuntemuksia avoimen kokeellisen tutkimuksen suorittamisesta opettajan näkökulmasta haastattelututkimuksen, ja oppilaan näkökulmasta kyselytutkimuksen avulla. Opetuskokeilua varten laadittua avoimen kokeellisen tutkimuskokonaisuuden opetusmateriaalia kehitettiin yhteistyössä omien oppilasryhmiensä kanssa opetuskokeilun toteuttaneen opettajan kanssa. Opetuskokeilun perusteella saatiin opettajan haastattelun perusteella kirjallisen osan suuntaviivoja vastaavia tuloksia. Opetuskokeilussa todennetaan menetelmän käytössä kirjallisuuskatsausta vastaavia hyötyjä ja käytön haasteita esimerkiksi tutkimuksellisten taitojen käyttämisessä ja oppilasryhmien työskentelyssä, sekä opettajan uudenlaiseen rooliin asettumisen ja ajankäytön haasteissa. Avoimen kokeellisen tutkimuksen opetusmenetelmän ominaisuuksia ja käyttöä tulevaisuudessa pohditaan käytännön kokemuksen perusteella esimerkiksi opettajien tarvitseman tuen ja kehittämistutkimuksen keinoin tuotetun materiaalin jatkokehittämisen kannalta.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleAvoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203161851
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysokokeelliset menetelmät
dc.subject.ysoopinnäytteet
dc.subject.ysoempiirinen tutkimus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysokokeilu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot